Kitchen

Ren och skär matglädje

Visste du att Coor i dag är en av Nordens största leverantörer av mat- och drycktjänster? Nu gör vi en storsatsning på ett nytt restaurangkoncept. Konceptet ska successivt införas på flera av de restauranger som Coor driver i egen regi från och med årsskiftet, och på sikt ska andelen egna restauranger öka.

Coor ansvarar i dag för mer än 80 restauranger över hela landet. Fram tills nu har majoriteten drivits med hjälp av underleverantörer, men av strategiska skäl kommer framöver en större andel drivas i egen regi. För att kunna hantera de nya restaurangerna har Coor under hösten förstärkt sin restaurangorganisation.

Arne Ericson, restaurangansvarig på Coor Service Management− Vår målsättning är att ge våra uppdragsgivare en attraktiv restauranglösning och våra matgäster en bättre måltidsupplevelse. Jag har stor respekt för uppgiften, samtidigt som jag känner trygghet i vårt arbete. Coor har sedan tidigare en mycket kompetent restaurangorganisation. Här finns den kunskap om mat och dryck, logistik, akustik, ljussättning och arkitektur som krävs, säger Arne Ericson, restaurangansvarig på Coor.

Arne Ericson är en välkänd profil inom restaurangbranschen och har sedan i somras, tillsammans med en dedikerad projektgrupp, arbetat hårt med att utveckla det nya konceptet. Riktlinjer har dragits upp. Nya systemlösningar, inte minst moderna kassasystem, har analyserats. Leverantörer har utvärderats och inköpsrutiner etablerats. Personalprinciper har utarbetats. Ett nytt produktvarumärke och grafiskt profilprogram har skapats.

För att lyckas krävs dock mer än en bra restaurangprodukt. Arne Ericson pratar med stor entusiasm om vikten av att motivera och utveckla medarbetarna och att etablera effektiva processer.

− När det gäller medarbetarutveckling och processtyrning ligger Coor väldigt långt fram i utvecklingen. I restaurangverksamheten kommer vi att ta utgångspunkt från den struktur som finns inom Coor och sedan anpassa den till restaurangleveransen.

Efter en tids förberedelser börjar nu allt bli klart. I början av 2012 väntas de sista pusselbitarna falla på plats. En av dem är etableringen av ett helt nytt produktvarumärke, som finslipas just nu. I detta arbete samarbetar Coor med en nyetablerad design- och konceptbyrå som heter Bold.

Anna Klingspor, projektledare på designbyrån Bold− Vi ska hjälpa Coor att hitta ett grafiskt koncept som visuellt uttrycker den ambitiösa restaurangsatsning de gör. Uppdraget har varit att skapa ett internationellt gångbart, flexibelt, modernt med tidlöst koncept som uttrycker matglädje. En stark önskan har också varit att hitta något som skiljer sig från konkurrenterna och som mer ska kännas som restaurang än matsal, berättar Anna Klingspor, projektledare på Bold.

Arne Ericson är väldigt nöjd med resultatet och ser fram mot att få implementera det i Coors restauranger.

− Det ska kännas och märkas att man är på en Coor-restaurang. Vårt nya matkoncept är ett löfte om god service, vällagad mat gjord på bra råvaror, väl genomtänkta flöden och en bra helhetsupplevelse. Nu är vi redo att successivt ta över fler restauranger i egen regi. Det ska bli otroligt roligt, och jag ser fram mot att få möta nya medarbetare och nya kunder. Det är ju faktiskt de och inte vi som i slutänden avgör om vi lyckats eller inte.

Vill du veta mer om Coors nya restaurangerbjudande?

Kontakta gärna Arne Ericson (arne.ericson@coor.com eller +46 8 553 950 96), eller Johan Klausen, tjänsteutvecklare, (johan.klausen@coor.com eller +46 8 553 952 79).