Berätta om ditt arbete!
– På Öresundsbron sköter Coor nästan allt underhåll utom stål, betong och järnväg. Jag jobbar med brons tekniska nätverk, servrar, switchar och annan teknisk utrustning. Vi har hand om ett stort övervakningssystem med bland annat 270 kameror. Det är ett av mina största arbetsområden. Sedan finns det även en massa digitala skyltar att underhålla, till exempel hastighetsskyltar och digitala informationsskyltar. Min uppgift är att se till att dessa fungerar som de ska. Det är väldigt många virtuella system som bara finns i servrar.
Vad är det som gör att du trivs så bra att du varit på bron i drygt 14 år?
– Jag har jobbat med det här i nästan hela mitt arbetsliv. Man styr sig själv väldigt mycket i den här rollen, det trivs jag med. Jag kom in precis när den analoga tekniken lades ner, så jag har sett väldigt mycket förändras. I det här jobbet gäller det att hålla sig uppdaterad, allting förändras i en ryslig takt.
Finns det några utmaningar i din roll?
– Man måste vara beredd på att det händer saker hela tiden. Omprioriteringar får man göra många gånger dagligen. Sen ska man även vara väldigt noggrann med att dokumentera allt man gör. Man kommer inte ihåg allt man har gjort när det gått en tid, då är det bra att kunna gå tillbaka och se över anteckningarna från de arbeten man utfört tidigare.
Berätta om något projekt du arbetat med?
– Sedan bron öppnades år 2000 har det varit problem med bilister som missar sista motorvägsavfarten i Malmö. När de kommer fram till betalstationen grips de av panik på vänder och kör tillbaka mot trafiken på motorvägen. Därför har Coor tillsammans med Öresundsbron utvecklat ett varningssystem som med hjälp av kameror ska detektera en bil som kör mot trafiken. Då tänds varningsskyltar och varningssignaler till bilföraren som kör åt fel håll och även mot trafiken som kör på rätt håll. Vi är väldigt glada att Coor har haft möjligheten att vara med och påverka trafiksäkerheten till Öresundsbron.
Vad är ditt tips till de som drabbas av panik när de missat sin avfart?
– Man ska då köra in i den bemannade filen vid betalstationen. Där förklarar man att man har kört fel och då blir man utsläppt bakvägen, utan att behöva betala.
Finns det något spännande projekt på bron framöver?
– Coor kommer tillsammans med en samarbetspartner att byta ut Öresundsbrons transmissionsnätverk. Det är ett datanätverk med många switchar som sträcker sig över 40 olika platser längs hela Öresundsbron. Projektet har precis börjat och kommer att pågå resten av året.
Juni 2022