På Telia sker arbetet med den interna kundupplevelsen, dvs hur medarbetarna upplever sin arbetsplats, som en integrerad del i serviceleveransen. Ett viktigt första steg har varit att kartlägga alla interaktioner och kontaktpunkter som FM-leveransen har med medarbetarna. Genom den kartläggningen blev det också tydligt vilka samarbeten som var viktiga att fånga upp så som exempelvis IT. Digitala möten är idag en central del av upplevelsen på arbetsplatsen och där arbetar FM-organisationen nära IT för att tillsammans skapa värde för medarbetarna.
– När man arbetar med kundupplevelsen är det avgörande att ha ett helikopterperspektiv där målet är att stödja företagets övergripande syfte, dvs varför finns vi? När det är klarlagt och tydligt går det att skapa en röd tråd i det man gör. Vår målsättning är att alla ska älska att vara på arbetsplatsen; att man som medarbetare upplever att allt fungerar bra och man är sitt bästa ”jobb-jag”, säger Marie Andersson.
Se utanför den egna organisationen
Trender i vår omvärld påverkar eller kommer att påverka medarbetarnas upplevelser och preferenser och därför har Telia valt att vidga perspektivet för kundupplevelsen utanför den egna organisationen. Även i samarbetet med FM-leverantören är kundupplevelsen ett gemensamt mål där medarbetarnas upplevelse kommer att mätas i enkäter löpande under året. Utifrån dessa enkäter får den gemensamma FM-organisationen en temperaturmätning en gång i kvartalet och en total bild av upplevelsen en gång per år. Undersökningarna kompletteras med fysiska husmöten där medarbetarupplevelsen på respektive arbetsplats är i fokus och diskuteras.
– För ett långsiktigt värdeskapande försöker vi hela tiden maximera värdet av det vi gör, samtidigt som vi försöker minimera det som inte är nödvändigt. Gör vi det bra kommer hela företaget må bättre och leverera bättre. FM är en viktig pusselbit för Telia, menar Marie Andersson.