Framtidens arbetsplats

Framtidens IFM – så ser den ut

Fler och fler trender dyker upp inom IFM-området, men vilka är värda att hålla ett extra öga på? Jens Ebbe Rasmussen är affärsutvecklingschef på Coor och har mer än 20 års erfarenhet av IFM. Här förklarar han vilka tjänster och lösningar som är viktiga för en bransch i förändring.

Coor levererar FM-tjänster inom flera olika områden, bland annat lokalvård, fastighets­underhåll samt mat och dryck.

Vissa bolag köper in bara någon eller några tjänster för att komplettera delar av sin verksamhet, andra vill täcka samtliga områden med ett så kallat IFM-avtal (Integrated Facility Management). Förutom fördelen med att få alla tjänster levererade från en och samma leverantör så frigörs också viktig tid så att kunden kan ägna all kraft åt sin egen kärnverksamhet.

 

Nästa steg inom IFM

I denna film berättar Jens Ebbe Rasmussen, affärsutvecklingschef på Coor, om fem trender inom IFM.

Medarbetarfokus med skräddarsydda upplevelser på kontoret

Många arbetsgivare frågar sig hur de ska skapa de bästa förutsättningarna för trivsel och arbetsglädje för sina medarbetare på kontoret. Efter pandemin har fler och fler vant sig vid att arbeta på distans och utföra fler arbetsuppgifter.

– Många företag strävar efter att få sina medarbetare tillbaka till kontoret för att kunna bygga företagskultur och lojalitet. Man vill också att folk ska träffas och samarbeta, säger Jens Ebbe. Mycket mer fokus på slutanvändarens upplevelser tror vi på i framtiden. Kanske att man går så långt att man designar dessa, skräddarsyr dem och tillsammans med kunden kommer överens om nya typer av avtalsformer.

Helhetsperspektiv på hållbarhet

Hållbarhetsarbetet är ett fortsatt viktigt inslag inom IFM – precis som inom andra branscher handlar det om att ha ett helhetstänk som genomsyrar alla delar av verksamheten. Gröna alternativ som ger en positiv inverkan på miljön är fortsatt viktigt men även social hållbarhet är något som kommer att prioriteras i högre grad.

Social hållbarhet är en stor fråga både för både kunder och Coor. Inkludering ingår i många bolags code of conduct (uppförandekod) och är en viktig faktor eftersom vi lever i ett mångkulturellt och diversifierat samhälle där vi behöver ta tillvara på allas kompetens för att bli både relevanta och framgångsrika.

– Det blir allt viktigare att jobba stringent med code of conducts i hela leveranskedjan för att skapa samarbeten och leveranser som genomsyras av hållbarhet. Ingen aktör agerar ensam utan det är ett samspel där alla måste göra sitt, i alla dimensioner, för en hållbar framtid. För Coor är det viktigt att vara hållbar i alla de tre viktiga dimensionerna: social, business och environment, säger Jens Ebbe Rasmussen.

Krav på snabbare omställningar i IFM-avtal

Eftersom arbetsplatsen ständigt förändras varierar också behovet av tjänster. Ofta finns klausuler i IFM-avtal med överenskommelser kring hur en omställning bör ske under olika scenarion.

– Om en kund till oss vill utöka sin arbetsplats med 20 000 kvadratmeter och därmed också exempelvis behöver en ny restaurang och en större reception så ska vi kunna vara snabba med att hjälpa i den omställningen. Fler kvadratmeter innebär en utökad styrka av lokalvårdare. Och ibland kan det vara precis den omvända förändringen man vill ha hjälp med.

Det blir allt vanligare att bolag som beställer IFM-tjänster efterfrågar flexibla lösningar när det kommer till anpassade behov berättar Jens.

– Att förklara hur vi jobbar med flexibla lösningar samt att vara snabb och villig att testa olika idéer för servicen som bidrar till kundens mål är därför väldigt viktigt. Det handlar alltså hela tiden om att kunna förändras, göra nytt, göra om utifrån ändrade förutsättningar, i det stora och det lilla, säger Jens Ebbe Rasmussen.

Jens Ebbe Rasmussen

Affärsutvecklingschef på Coor

Befintliga data – vägen mot automatisering och mer effektiva IFM-lösningar

Stora mängder data samlas redan idag in genom olika typer av sensorer kopplade till tjänsterna. Men genom att kombinera befintliga data och automatiseringsprocesser kan effektivare lösningar hittas som underlättar inom ett flertal områden. Exempelvis inom lokalvård.

– Om man samlar in metrologiska data i kombination med hur många som befinner sig på arbetsplatsen kan man estimera hur nedsmutsat det väntas bli. Därefter kan alltså behovet av lokalvård styras.

Insamlingen av information skapar ett större värde i längden förklara Jens – genom att hitta relevanta områden inom en verksamhet finns potential för tids- och kostandseffektivisering.

– Teknik som gör att vi kan vara mer proaktiva i stället för att göra saker efter ett visst schema gör att tjänsterna får högre kvalitet, högre driftsäkerhet och dessutom blir billigare.

IFM från Coor

Coor är marknads­ledande inom IFM i Norden. Kärnan i vår verksamhet har alltid varit komplexa, integrerade tjänste­leveranser. Genom vårt breda tjänste­utbud kan vi ta ett helhets­grepp om fastighetens eller arbets­platsens utformning, drift och utveckling. Det kan till exempel handla om:

  • Arbetsplatstjänster
  • Fastighetstjänster
  • Säkerhetstjänster
  • Lokalvårdstjänster
  • Mat och dryck
  • Strategisk rådgivning

Kontakta Coor

Vill du prata FM-tjänster? 

Som ledande inom Facility Management bidrar Coor till utvecklingen av Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Våra servicelösningar låter dig fokusera på din egen kärnverksamhet. Allt annat tar vi hand om. Kontakta gärna oss för att se hur vi kan hjälpa dig.

Söker du jobb inom service? Då söker vi dig!

Jobba hos Coor

För att skydda din privata information, kan vi inte ta emot ansökningar via formuläret. 

Klicka här för att söka jobb