Medarbetarfokus med skräddarsydda upplevelser på kontoret
Många arbetsgivare frågar sig hur de ska skapa de bästa förutsättningarna för trivsel och arbetsglädje för sina medarbetare på kontoret. Efter pandemin har fler och fler vant sig vid att arbeta på distans och utföra fler arbetsuppgifter.
– Många företag strävar efter att få sina medarbetare tillbaka till kontoret för att kunna bygga företagskultur och lojalitet. Man vill också att folk ska träffas och samarbeta, säger Jens Ebbe. Mycket mer fokus på slutanvändarens upplevelser tror vi på i framtiden. Kanske att man går så långt att man designar dessa, skräddarsyr dem och tillsammans med kunden kommer överens om nya typer av avtalsformer.
Helhetsperspektiv på hållbarhet
Hållbarhetsarbetet är ett fortsatt viktigt inslag inom IFM – precis som inom andra branscher handlar det om att ha ett helhetstänk som genomsyrar alla delar av verksamheten. Gröna alternativ som ger en positiv inverkan på miljön är fortsatt viktigt men även social hållbarhet är något som kommer att prioriteras i högre grad.
Social hållbarhet är en stor fråga både för både kunder och Coor. Inkludering ingår i många bolags code of conduct (uppförandekod) och är en viktig faktor eftersom vi lever i ett mångkulturellt och diversifierat samhälle där vi behöver ta tillvara på allas kompetens för att bli både relevanta och framgångsrika.
– Det blir allt viktigare att jobba stringent med code of conducts i hela leveranskedjan för att skapa samarbeten och leveranser som genomsyras av hållbarhet. Ingen aktör agerar ensam utan det är ett samspel där alla måste göra sitt, i alla dimensioner, för en hållbar framtid. För Coor är det viktigt att vara hållbar i alla de tre viktiga dimensionerna: social, business och environment, säger Jens Ebbe Rasmussen.
Krav på snabbare omställningar i IFM-avtal
Eftersom arbetsplatsen ständigt förändras varierar också behovet av tjänster. Ofta finns klausuler i IFM-avtal med överenskommelser kring hur en omställning bör ske under olika scenarion.
– Om en kund till oss vill utöka sin arbetsplats med 20 000 kvadratmeter och därmed också exempelvis behöver en ny restaurang och en större reception så ska vi kunna vara snabba med att hjälpa i den omställningen. Fler kvadratmeter innebär en utökad styrka av lokalvårdare. Och ibland kan det vara precis den omvända förändringen man vill ha hjälp med.
Det blir allt vanligare att bolag som beställer IFM-tjänster efterfrågar flexibla lösningar när det kommer till anpassade behov berättar Jens.
– Att förklara hur vi jobbar med flexibla lösningar samt att vara snabb och villig att testa olika idéer för servicen som bidrar till kundens mål är därför väldigt viktigt. Det handlar alltså hela tiden om att kunna förändras, göra nytt, göra om utifrån ändrade förutsättningar, i det stora och det lilla, säger Jens Ebbe Rasmussen.