Framtidens arbetsplats

Kontorets utformning påverkar medarbetarnas välmående

Mental hälsa och välmående är de områden som de nordiska bolagen anser är viktigast att fokusera på under de kommande åren. Det visar 2023 års Join the Workplace Revolution-rapport från Coor.

framtidens arbetsplats har välmående medarbetare

"Jag har länge varit övertygad om att det mentala och fysiska välmåendet är centralt för ett fungerande arbetsliv. Här har vi som ledare nu en viktig roll att omsätta ord till handling."

– AnnaCarin Grandin, vd och koncernchef på Coor

Fokus på psykiskt välmående

Högst på agendan för det kommande året sätter arbetsgivare det mentala välmåendet. Pandemi, isolering, krig i närområdet och ett hårdnande ekonomiskt klimat har gjort dessa frågor ännu viktigare. Det kan handla om tysta utrymmen för återhämtning och fokusarbete, minskade ljudnivåer och hälsosamma måltidsalternativ samt en företagskultur som uppmuntrar till regelbundna pauser.

− Men det räcker inte att säga att den mentala hälsan är viktig. Här har arbetsgivarna en avgörande roll genom att föregå med gott exempel och skapa en kultur som genomsyras av psykologisk trygghet, säger AnnaCarin Grandin.

Kontoret en ödesfråga

Under de senaste åren har de nordiska företagen försökt hitta en ny modell för hybridarbete och utformning av framtidens arbetsplats. Coors rapport visar att de flesta företag nu har gått ifrån ”experimentfasen” som inleddes under pandemin till att införa tydliga riktlinjer för hybridarbete och när medarbetarna förväntas befinna sig på kontoret. Upp till 20 procent av bolagen kräver idag att medarbetarna ska arbeta heltid från kontoret medan 40 procent har infört ett visst antal dagar som man måste befinna sig där.

Samtidigt visar Coors rapport att 40 procent av medarbetarna kan tänka sig att byta arbetsgivare om de inte får flexibilitet och möjlighet att själva välja varifrån de vill utföra sitt arbete. 7 av 10 bolag har dock problem med att locka tillbaka medarbetarna till kontoret, vilket är en ökning från förra året.

7 av 10 bolag har problem med att locka tillbaka med­arbetarna till kontoret

− Hybridarbetet är här för att stanna och jag tror att nyckeln är en kultur med tydliga riktlinjer och fortsatt möjlighet till flexibilitet. Samtidigt måste bolagen skapa ett kontor där medarbetarna väljer att vara eftersom det ger dem de bästa förutsättningarna att utföra sitt arbete och må bra, säger AnnaCarin Grandin.

I årets rapport uppger en av tre medarbetare att de kan tänka sig att byta jobb om inte kontoret förbättras.

− Jag blev förvånad över det med tanke på den senaste tidens ekonomiska klimat. Det visar tydligt att kontoret är ödesfråga för de nordiska bolagen och därför är det väldigt positivt att hela 77 procent av arbetsgivarna uppger att de kommer att fokusera på kontorets utveckling under de kommande åren, säger AnnaCarin Grandin.

Kontoret har också fått en tydligare roll för att bygga företagskultur och attrahera nya talanger.

− När du kliver in genom dörren till ett kontor får du snabbt en känsla av vilket slags företag du befinner dig på. Jag vill uppmana alla bolag att noga fundera över vilken upplevelse de vill skapa.

En av tre medarbetare uppger att de kan tänka sig att byta jobb om inte kontoret förbättras.

Möjlighet att arbeta ostört

Efter pandemin har trenden gått mot att dra ned på antalet skrivbord till förmån för ytor för kreativitet och samarbete. Men årets rapport visar att många medarbetare upplever att detta gått för långt. En fjärdedel av medarbetarna listade en minskning av ljudnivån som den förändring som har störst sannolikhet att locka tillbaka dem till kontoret. Nästan lika många uppgav att den förändring de önskade mest var bättre tillgång till utrymmen anpassade för fokusarbete.

− Min övertygelse har länge varit att framtidens kontor utgår ifrån människans behov umgänge. Jag har nu också insett vikten av möjlighet till fokus. Vår rapport visar att detta är något medarbetarna vill ha mer av på kontoret, säger AnnaCarin Grandin.

Service avgörande för upplevelsen

Även service är en viktig del av ett kontor dit medarbetarna väljer att åka. Det handlar inte bara om att ha bra och ändamålsenliga ytor utan om en helhetsupplevelse där service och olika efterfrågade tjänster har en viktig roll.

− I årets undersökning uppger medarbetarna att mat och dryck är de tjänster som kan locka dem tillbaka till kontoret. Möjligheten till en vällagad måltid i kontrast mot hemmakontorets ofta torftiga luncher, eller en god kaffe tillredd av en barista är sådant som förhöjer arbetsdagen, säger AnnaCarin Grandin.

Det moderna kontoret är flexibelt, anpassat för hybridarbete, utgår ifrån medarbetarnas behov och sätter både fysisk och psykiskt välmående i centrum.

− Kontoret kommer fortsätta vara den plats dit vi går för gemenskap, givande arbetspass och småprat vid kaffemaskinen. Jag är övertygad om att kontoret även i framtiden kommer vara den plats där bolag byggs, stora idéer föds och livslånga vänskapsband bildas, säger AnnaCarin Grandin.

Kontakta Coor

Vill du prata FM-tjänster? 

Som ledande inom Facility Management bidrar Coor till utvecklingen av Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Våra servicelösningar låter dig fokusera på din egen kärnverksamhet. Allt annat tar vi hand om. Kontakta gärna oss för att se hur vi kan hjälpa dig.

Söker du jobb inom service? Då söker vi dig!

Jobba hos Coor

För att skydda din privata information, kan vi inte ta emot ansökningar via formuläret. 

Klicka här för att söka jobb