I 2023 års upplaga av rapporten Join The Workplace Revolution har Coor frågat 500 nordiska arbetsgivare och lika många arbetstagare om deras perspektiv på framtidens arbetsplats. I undersökningen pekar arbetsgivarna ut medarbetarnas mentala välbefinnande på jobbet som det viktigaste området att fokusera på de kommande två åren.
Svaret förvånar inte Sofia Viotti, psykolog, föreläsare och författare; som ofta anlitas av arbetsgivare för att hjälpa organisationer att utvecklas, prestera och samtidigt må bra.
– Ofta kontaktar man mig när man märker av att det finns stress i organisationen eller att medarbetare fastnat i oro och självkritik. De som anlitar mig har blivit nyfikna på självmedkänsla och hur man kan hjälpa sina anställda att träna mentalt.
Hon är glad över att fler arbetsgivare både pratar om och prioriterar mental hälsa på sina arbetsplatser, men ser också att satsningarna ofta kommer onödigt sent.
– Det börjar förändras, men än så länge har det här med psykologi setts som något man tar till när någon mår dåligt. Då kanske man skickar medarbetare till psykolog via företagshälsovården eller hyr in en inspirationstalare i en timme i förhoppning om att få till en quick fix.
I rapporten Join The Workplace Revolution märks det att medvetenheten om den psykosociala arbetsmiljön betydelse växer.
Arbetsgivarna visar en hög vilja att anpassa och utveckla sina kontor till attraktiva hybridarbetsplatser där medarbetarna mår bra och vill vara.
Men rapporten speglar också ett avvaktande läge i en osäker samhällsekonomisk situation. De kommande två åren kommer budgeten för renovering och personalrelaterade aktiviteter att krympa hos hälften av arbetsgivarna på grund av den ekonomiska pressen.
Sofia Viotti varnar för att låta ett krisläge på kontoret bli långvarigt.
– Hamnar man i ett läge av ren brandsläckning där medarbetarna tvingas prioriterar bort vila eller träning så kommer det att fungera hyfsat ett tag, men det är ohållbart för människans hjärna att skjuta upp återhämtning på lång sikt. Konsekvenserna drabbar både individen och företaget, och vägen tillbaka kan vara lång.
Uppgiften att rusta för en eventuell lågkonjunktur och samtidigt investera i sina anställdas välbefinnande är svår, men inte omöjlig. Sofia Viotti råder arbetsgivare som vill engagera sig att ta in organisationspsykologer som kan hjälpa företagen att jobba långsiktigt.
– Vi kan lära ut grundkunskaper om hur människan fungerar psykologiskt, hur man kan ta hand om sig själv, bryta stress och inte fastna i ohjälpsamma beteenden som att till exempel skjuta upp saker. Idag ligger det lite för mycket på individens eget ansvar att förstå de här sakerna, men det borde ligga i organisationens intresse att erbjuda den kunskapen som arbetsredskap på samma sätt som man får en dator för att kunna göra sitt jobb.
Sofia menar att det också finns många saker som arbetsgivare kan ta till på egen hand här och nu för att stötta sina anställda.
– Det viktigaste är att inte sitta och gissa sig till vad som behövs för att människor ska må bra. Våga fråga i stället och gör det ofta. En medarbetares situation kan förändras så att det som fungerade bra för ett halvår sedan inte längre gör det, säger Sofia och fortsätter;
– Det är vanligt att chefer drar sig för att fråga vad ens anställda behöver eftersom man är rädd att inte kunna leverera den lösning som den anställda önskar sig, men det är alltid bättre att ha en öppen, kontinuerlig dialog om det. Man kanske kan hitta en kompromiss.