4. Den intuitiva arbetsplatsen
Vi ser att behovet av tydliga spelregler på arbetsplatsen blir större efter pandemin när man inte vistas på kontoret lika ofta och inte har stenkoll på vilka ”oskrivna regler” som gäller. Det kan gälla frågor såsom hur mycket småprat som är okej i det öppna kontorslandskapet, vart det är lämpligt att ta online-möten och hur man egentligen ska använda de där öppna kreativa ytorna som ofta finns nära kontorslandskapet.
Coors studie visar på att det finns olika lösningar för att skapa ett intuitivt kontor. Ett exempel är att tydligare dela in kontoret i olika zoner baserat på syfte eller vilka ljud- och aktivitetsnivåer som förväntas.
”Idag har vi öppna kreativa mötesplatser precis intill arbetsplatser där medarbetarna behöver mer fokus. Här planerar vi att göra ett omtag och separera dessa två aktiviteter tydligare”, berättar Stig och fortsätter: ”Dessutom bör zonerna kompletteras med riktlinjer för vilka aktiviteter som är lämpliga i respektive miljö. På så sätt ger vi medarbetaren de bästa förutsättningarna för att hitta rätt plats för sin aktivitet”.
Detta ska inte ses som en uppmaning till att chefer eller kontorsansvariga ska springa runt på kontoret och tillrättavisa medarbetare, utan snarare en startpunkt för en bra dialog kring hur ni vill använda kontoret.
Även inredningen, såsom färg, möbler och materialval, kan användas för att guida kring vilken typ av miljö som respektive zon representerar och vilka spelregler som råder på just den ytan.
5. Förväntningar på tekniken
När vi återvänder till kontoret kommer vi med mycket högre förväntningar på teknologin än när vi gick hem. Här är det lätt att tankarna far i väg till 5G, robotar, ”virtual reality” och liknande, men det är inte enbart det som Coors egna projekt tittar på. Många medarbetare känner en viss oro inför att komma tillbaka till en ny vardag där man inte har koll på tekniken.
”Medarbetarna känner sig trygga med den digitala miljön i hemmet. Här har de haft kontroll på när och hur de ska hoppa från det ena online-mötet till det andra. På kontoret är det en annan sak”, säger Stig.
För att rusta arbetsplatsen inför återgången och locka medarbetarna tillbaka måste man ta ett helhetsgrepp kring mötesteknologin. Det ska vara smidigt att koppla upp sig i alla mötesrum. Och om man stöter på problem måste hjälp finnas nära till hands – antingen genom en tillgänglig IT-support eller servicepersoner på kontoret som kan hjälpa med de mest vanliga utmaningarna.
”Ett av målen med Coors framtida arbetsplats är att ha riktigt modern teknisk utrustning. Men det ska samtidigt inte finnas någon osäkerhet kring användandet av den. Vi ligger redan långt fram idag, men kan bli ännu bättre”, berättar Stig.