Restaurang Glaze vann den stora baljväxtkampen

För några veckor sedan uppmärksammade Coor Food and Beverage Baljväxtens dag genom en tävling bland våra restauranger. Tävlingen gick ut på att restaurangerna på ett så kreativt och inspirerande sätt som möjligt skulle lyfta baljväxten i sina menyer – vinsten kammade Restaurang Glaze i Kista Science Tower hem.

Baljväxtens dag är en del av FN:s arbete med de globala målen för en hållbar utveckling. För Coor Food and Beverage, där ett viktigt fokus i hållbarhetsarbetet är att lyfta växtrikets smaker, var dagen ett utmärkt tillfälle att visa upp hur baljväxten har en självklar plats i en modern grön matkultur. För att uppmärksamma dagen anordnades en tävling bland våra restauranger, där en jury från Grönsakshallen Sorunda fick i uppdrag att utse en vinnare.

– Baljväxtens dag ingår i en kampanjplan för året där vi försöker hitta engagerande och inspirerande sätt att lyfta olika hållbarhetsteman - och Baljväxtdagen, vilken succé! Det var ett otroligt engagemang ute i våra restauranger och härlig respons från våra gäster. Tävlingen har gått under namnet "Den stora baljväxtkampen" och kommer säkerligen bli ett årligt evenemang, säger Linda Höglund, ansvarig för koncept- och hållbarhetsutveckling för F&B Sverige.  

Vinsten gick till Restaurang Glaze, som ligger i Kista Science Tower.

– Det första jag tänker inför en sådan tävling är att jag måste få med mig mina medarbetare i arbetet och få dem att känna att Baljväxtens dag är något kul och utmanande som vi tillsammans kan göra till något bra, säger Claes Pettersson, kökschef på Restaurang Glaze.

Baljväxterna hade en central roll i lunchmenyn under dagen. Bland annat serverades olika sallader med bönor och linser, två baljväxtbaserade huvudrätter, en pesto på gröna ärtor och en kladdkaka med svarta bönor som toppades av maräng gjord av kikärtsspad.

– Det roligaste med en sådan här tävling är att planera, diskutera och till sist utföra det man har planerat, så bra man bara kan och förhoppningsvis lyckas få ett resultat som motsvarar det man har planerat, säger Claes Pettersson.

Hur reagerade du när ni vann tävlingen?

– Jag blev självklart väldigt glad. Vi lade ner mycket jobb i Baljväxtens dag och att vinna var ett kvitto på att det vi gjorde var bra.

Linda Höglund lägger till:

– Vi fick en otroligt fin respons från våra gäster - och det är ju det vi vill mest - att våra gäster ska inspireras och följa med oss på vår hållbarhetsresa!

På bild från vänster: Ann-Marie Heidenreich, Khaled Shahmoradi och Claes Pettersson på Restaurang Glaze.