Varför skall man outsourca kundtjänst?
I en värld där digitala lösningar blivit vardagsmat har kunder vant sig vid att kunna ha konstant tillgänglighet till tjänster och snabba svar på frågor.
Detta gäller i varierande grad beroende på bransch; från dygnet-runt öppen e-handel till en generell förväntan om att kunna ha tillgång till kundsupport även utanför ordinarie kontorstid och i olika kanaler.
Oavsett verksamhet är företag idag beroende av en positiv användarupplevelse för att lyckas i konkurrens med andra aktörer. Som kund vill man kunna ha samma information, samma upplevelse och samma resultat som om man besökte en fysisk butik eller hade ett fysiskt möte. Ett sätt att uppnå snabb och professionell hantering av kundärenden är genom att outsourca kundtjänst till en leverantör som är expert inom området. De kan även bidra till att säkerställa effektiva flöden inom verksamheten samt att öka omsättningen genom ökad försäljning.
Den första boomen i outsourcing av kundtjänst drevs till stor del av en jakt på att spara pengar. Många företag lade ut sin kundtjänst samt andra operationella enheter på leverantörer som var billiga men där kravet på kvalitet i kontakten var låg.


I takt med att förväntan på snabbhet och tillgänglighet ökar har även behoven på kvalificerad hjälp vid detta första möte ökat. Där man förr kunde nöja sig med information om öppettider, produkter eller att få hjälp med att boka ett möte ställs det idag höga krav på specialistkompetens hos kundtjänstmedarbetaren.
Genom att outsourca kundtjänst via en specialiserad tredje part går det att höja era kunders upplevelse med en högre servicenivå, korta svarstider och professionella medarbetare. Ni säkerställer att all era kunder bemöts av kunnig personal som är specialiserade på just kundtjänst; hos en leverantör som kan vara tillgänglig när ni behöver det och som har möjlighet att snabbt skala upp eller ner beroende på era skiftande behov.
6 skäl till att outsourca kundtjänst
1. Kostnadseffektivitet - En av de primära anledningarna till att outsourca kundtjänst är alltjämt att spara tid och resurser. Genom att anlita en specialiserad leverantör slipper ni investeringar i infrastruktur och system, samt kostnader för att anställa och utbilda personal.
2. Ökad tillgänglighet - Outsourca kundtjänst för att se till att era kunder får svar på sina frågor snabbt via telefon, mail, sociala medier och chatt. Tack vare större tillgänglighet på personal kan ni även utöka tiden då kunderna får personlig service. Och digitala lösningar som en chatbot kan effektivisera enklare och vanligt förekommande frågor.
3. Skalbarhet och flexibilitet – Det kan vara svårt att snabbt hinna med att rekrytera och utbilda ny personal vid tillfälliga arbetstoppar eller att dra ner på personalstyrkan vid lågsäsong. Genom att outsourca kundtjänst kan ni snabbt skala upp bemanningen när er verksamhet utvecklas och växer, eller skala ner vid behov.


4. Professionellt bemötande – Bästa tänkbara service till era kunder är själva kärnan av verksamheten hos en leverantör av outsourcad kundtjänst. Med våra väl beprövade processer, moderna tekniska lösningar och professionella medarbetare som är specialiserade inom just detta område säkerställer vi den bästa tänkbara hanteringen av er kundservice.
5. Ökat fokus på er kärnverksamhet – Genom att använda en kvalificerad leverantör av outsourcad kundtjänst kan ert team fokusera på mer värdefulla aktiviteter som att utveckla verksamheten och att leverera era tjänster eller produkter.
6. Rapportering och uppföljning – Med rätt verktyg på plats kan ni få ökade insikter om vilka era kundkontakter är, hur serviceärenden hanteras och vilken typ av resultat de ledde till. Detta leder i sin tur till att ni har ökade möjlighet till förbättring av produkter och tjänster samt planering.

Anlita en certifierad och prisbelönt
leverantör för att outsourca kundtjänst
Coor är marknadsledande i Sverige inom kundtjänst och kundservice. Vi
erbjuder en komplett och flexibel lösning med den senaste tekniken för inom
både telefoniservice och digitala kanaler. Dygnet runt och året om för bästa
kundservice till era kunder. På plats hos er eller på distans.
Kontakta oss idag för mer information om hur vi kan hjälpa er att outsourca
kundtjänst