Frukt och grönt är något lokalt

Det är inte alltid dagens snabba handel går hand i hand med naturens stilla utveckling. Därför jobbar Coors frukt – och gröntleverantör Engros frukt med lokala leverantörer som säkrar leveranserna och låter bönderna fokusera på just – goda frukter och grönsaker.

Goda råvaror och en hållbar distribution är Engros motto. Det ska smaka gott att ta del av jordens grödor, men resan från frö till färdiga frukter och grönsaker på bordet är inte alltid helt enkel. Grödor tar tid på sig att gro, och i en snabb och föränderlig värld kan det vara svårt att hitta en lösning som fungerar för såväl producent som för beställare. Frukt och grönt är en säsongsgröda, något ändligt och framförallt något lokalt.

När Olav Slette grundade Engros frukt hade han arbetat med frukt och grönt i många år – framförallt med potatis. Bönderna i bygden hade problem med att sälja sin potatis till ett bra pris, och med att få till långa säkra kontrakt. Det ville han ändra på, och samtidigt ville han att världen skulle få smaka på utsökt, norsk potatis.

– Startskottet för verksamheten var egentligen när den schweiziska restaurangkedjan Marché etablerade sig i Norge. De behövde potatis och jag kände att här var vår chans. Jag åkte för att träffa Marché och lät dem smaka på vår potatis. De blev helt ärligt så imponerade av smaken att de bara ville ha mer potatis. Och på den vägen är det.

Olav förstod att marknaden var i behov av mer konkurrens och mer varor än bara potatis. Han började sakta men säkert bygga upp ett nät av leverantörer och kunder och på relativt kort tid växte Engros till det företag som vi idag känner till.

I dag arbetar Engros med åtta grossister i Norge och sex i Sverige och de växer så de knakar. Drömmen är såklart att bli ännu större, men även att behålla själen i verksamheten: närheten och symbiosen med naturen.

– Det som är viktigt att förstå när man arbetar med matleverantörer är att de bryr sig om smaken och de kan sin mat. Vi måste leva upp till deras förväntingar och samtidigt presentera ett alternativ som är hållbart för både producenterna och miljön, säger Olav.

Som matgrossist har man mycket större hållbarhetskrav på sig i dag i och med de stora klimathoten vi möter i världen. Har ni upplevt någon skillnad på vilka krav som sätts på er verksamhet från era beställare?

– Jag ska säga så här: för två år sedan frågade ingen av våra kunder om hållbara alternativ, ingen var intresserad. I dag är nästan alla våra beställare insatta i att vi måste tänka på hur vi konsumerar. Där har vi ett viktigt jobb som producent att inspirera dem till hållbara alternativ. Vi föreslår till exempel plantbaserade menyer och erbjuder färdigskuren frukt för att minska på matsvinnet. Det är lite dyrare alternativ, men det är ett sätt för oss att säkra att all mat äts och utnyttjas. Vi alla tillsammans måste göra vår del för att vi ska kunna fortsätta bruka jorden.

Det unika med Engros frukts affärsidé är att de ger små, lokala leverantörer en möjlighet att leverera till stora aktörer, såsom Coor. En av de största hoten mot de lokala leverantörernas fortlevnad är just att det är svårt att få tag på stora trygga kontrakt med kontinuitet. Det är där Engros kommer in. De tar över all distribution och sköter kontakten med företagen så att frukt – och gröntprocucenterna kan koncentrera sig på vad de gör bäst: att odla utsökta frukter och grönsaker.

– Mig veterligen så finns det ingen motsvarande verksamhet i Sverige som arbetar på liknande vis, säger Olav.