Känner du jobbångest efter semestern?

Att behöva möta en vardag full av krav efter semester eller en längre ledighet känns tufft för de flesta av oss. Här får du tre knep av oss som kan hjälpa till att lindra din ångest!

Nedstämdhet, dålig aptit och bristande koncentration är så pass vanligt efter en längre ledighet att forskare har döpt sinnestillvaron till ”efter-semester-syndromet”. Du är alltså långt ifrån ensam om att känna ångest och olust över att säga farväl till sommaren. Att passa tider, ta ansvar, gå upp tidigt och prestera är ofta raka motsatsen till hur vi lever under vår semester. Efter en längre tids ledighet är det därför inte konstigt om du känner dig "semester-jetlaggad".

Det tar tid att ställa tillbaka både kroppen och knoppen, men här följer tre knep som du kan prova för att snabba på processen!

Ofta är det inte vardagen det är fel på, utan din inställning till den.

Ibland är det bäst att bara acceptera sin situation istället för att motarbeta något oundvikligt. Det är inte farligt att känna olust eller att vara upp i varv, det är normalt att kroppen reagerar så när man vet att man är på väg mot en annan typ av fysisk eller psykisk påfrestning. Ett sätt att lindra den naturliga ångesten inför förändringar är att istället fokusera på vad du faktiskt är tacksam för.

Exempelvis, är du tacksam för att du mår bra? Att du har ett jobb? Över dina kollegor? Att dina arbetsuppgifter får dig att utvecklas; professionellt eller personligt? Är vardagen grunden för dina riktigt bra rutiner?

Välj att se på livet (och ditt jobb) från den ljusa sidan!

Under semestern håller vi inte lika hårt på våra rutiner. Ljusa nätter och ledighet gör att vi gärna stannar uppe lite längre och unnar oss ofta långa sovmorgnar.

För att tackla vardagen behöver du vara på topp. Att då inte sova tillräckligt är som att lägga krokben på dig själv och sen undra varför allt känns kasst. Forskning på sömnbrist visar att trötthet leder till koncentrationssvårigheter. Fokus och uppmärksamhet behövs när du tar dig an arbetsuppgifter som kräver att din hjärna arbetar fort, effektivt och analytiskt.

Dålig sömn försvårar också inlärning och försämrar vår minnesförmåga. Du reagerar långsammare och ditt humör kan förändras avsevärt, tyvärr till det sämre, med irritation, ilska och usel förmåga att hantera stress.

Om sömnbrist är boven i dramat är det inte svårt att förstå varför det känns tufft att börja ställa väckarklockan i arla morgonstund.

Det bästa sättet att komma över sin vardagsångest är att ha något nytt att se fram emot. Veckorna fram till nästa ledighet kanske är många och väntan kan nog kännas oöverkomlig så här efter sommaren. Men tiden går fort.

Om du har en veckas semester att se fram emot i november eller en weekendresa i december så känns det plötsligt inte lika ångestfyllt att semestern är över.

Det räcker sällan med några veckors semester på sommaren för att känna sig utvilad resten av året. Att längta efter och planera en resa eller ett äventyr kan vara lika roligt som självaste resan. Börja därför planera din nästa ledighet redan nu, även om det är långt kvar.

När man har något att se fram emot känns det inte lika jobbigt att gå tillbaka till vardagen!