Arbetshälsa

"Sick Indoor Syndrome"

Utomhusklimat inomhus. När Aki Soudunsaari drabbades av ”sick indoor syndrome” började han utveckla ett sätt att rena inomhusmiljön. Resultatet blev Naava.

Naava Sick indoor syndrome | Coor

När Aki Soudunsaari doktorerade i entreprenörskap på universitetet i finska Jyväskylä, tog han ett sabbatsår och jobbade som lärare. Hälften av tiden var han idrottslärare utomhus, resterande tid undervisade han i teoretiska ämnen inomhus i klassrum. Då fick han vad han kallar ”sick indoor syndrome”.

– Jag fick torra ögon, luftrörskatarrer och tappade rösten. Jag drabbades av ”hjärndimma” och fick kognitiva svårigheter, men bara när jag undervisade inomhus, berättar Aki.

Tillbaka på forskarutbildningen inspirerades han av en kollega som renade vatten med hjälp av alger. Kan växter rena luft på samma sätt? Ja, visade studier från Nasa, men det är inte bladen utan rötterna som gör jobbet. En insikt som gjorde att Aki Soudunsaari 2012 startade företaget Naava, som bygger portabla biologiska luftrenare. En sådan består av gröna skärmar med en vattentank i botten och en vägg bestående av miniplantor som växer i små fack. I toppen sitter ett fläktsystem och datautrustning som både mäter rummets förhållanden och ser till att anläggningen fungerar.

Plantorna växer inte i jord utan i ett ”poröst växtmedium” som håller rötterna åtkomliga för luften. Ventilation i själva möbeln cirkulerar luften genom systemet.

– Att göra skogsluft inomhus är ett samarbete mellan biologi och teknik. Mikroberna i rötterna äter inomhusluftens partiklar och renar den, förklarar Aki.

Att luftreningen ger resultat har de undersökt med kognitiva test i klassrum och mätningar av stresshormoner samt syresättning på människor i rum med en Naava-vägg – och utan.

Luften är en av flera parametrar för att människor ska trivas och må bra i lokalerna de vistas i, men det finns fler som ljud, ljus och rörelse. Det handlar om att låta lokalerna återspegla företagets goda ledarskap, och för att lyckas med det är det avgörande att sätta medarbetarnas behov i centrum.