The Kitchen Club brinner för din lunch

Välkommen till en restaurang som byter meny varje dag. Där hälsa möter matglädje och passion. Vi möter kökschefen för Volvos lunchrestaurang The Kitchen Club, som vill skapa mat som är snäll mot miljön – och mot gästerna.

Innan Coor jobbade han som kock på en lyxrestaurang i centrala London. Där fick han lära sig att respektera och hantera råvaror för att lyckas skapa sensationella matupplevelser åt restaurangens gäster. När han träffade sin fru flyttade han sedan till Göteborg och kom i kontakt med Coor, som var i full färd med att starta upp ett nytt matkoncept på Volvo. Det var så Marlon kom i kontakt med Volvo och fick vara med och forma lunchrestaurangen the Kitchen Club.



– Det tar tid för saker att växa fram, såväl grödor som koncept. Det är därför jag bryr mig så mycket om hur maten jag serverar hanteras. Det kräver mycket av en kock att kunna arbeta fram lunchkoncept som ska lagas för så många personer, berättar Marlon Rönnängsgård, köksmästare på The Kitchen Club, Coors restaurangkoncept hos Volvo i Göteborg.

Linda Höglund som är konceptutvecklare på Coor är involverad i alla nya matkoncept som Coor tar fram för sina kunder. Hon beskriver processen som ett kreativt utbyte där kundernas behov och eldsjälarnas passion och kreativitet får mötas.

– The Kitchen Club tillhör en kategori med matkoncept som är helt skräddarsydda efter kundernas behov. Volvo hade en grundtanke som handlade om ett grönt och hälsosamt kök, när vi tog över den lät vi tanken växa och bli till grön mat med mycket matglädje. Det ska vara hjärtlig mat som man verkligen vill äta, säger Linda.

Men det handlar också om att ta ansvar för det segmentet man verkar inom: mat. Att servera mat på ett hållbart sätt och inspirera gästerna att bry sig om sin konsumtion. Likt alla Coors restauranger mäter The Kitchen Club allt sitt avfall – även det som slängs av gästerna. Målet är att minska sitt matavfall med 20 procent under det kommande året.

I dag serverar The Kitchen Club närmre 500 personer dagligen och Marlon beskriver det som en inspirerande utmaning att ta fram en meny som kan skapas i så stora volymer.

– Det är intressant, för det finns inte en så stor kultur att äta lunch på restaurang i Sverige. Det har varit en otrolig utmaning att skapa en spänning kring maten, och behöva förnya sin meny så ofta som man behöver när man jobbar med lunchmat. Här ska besökarna kunna komma och äta varje dag, och då ska de inte behöva äta samma mat. Jag ser det som en stor vinst att så många, även utanför Volvo, vill komma och äta hos oss, avslutar Rönnängsgård.