A workplace without a chair and table | Office of future | Coor

Upplevelsekontoret

I samband med det amerikanska coworkingföretaget WeWorks intåg på den nordiska marknaden utmanas fastighetsbranschen att tänka nytt. Upplevelse och flexibilitet står i centrum i utformandet av framtidens kontor: Co-working.

Känn på ordet kontorshotell. Det låter inte så värst spännande, men för inte så länge sedan var det vad som gällde för den som behövde en tillfällig arbetsplats.

Kontorshotell var en marginell företeelse, men i takt med förändringar på arbetsmarknaden har behovet av flexibla arbetsplatser ökat kraftigt. Det kallas coworking.

Det är en trend som utvecklats till något mycket mer än bara ett kontorshotell: frukost varje morgon, intressanta seminarier, trevlig stämning och inga chefer, åtminstone inte på nära avstånd. Ambitionen är att skapa en kombination av arbetsplats och en upplevelse där det är enkelt att ”nätverka” med nya och gamla kollegor.

Bakgrunden kan spåras till fragmentiseringen av arbetsmarknaden, med färre tillsvidareanställningar, och fler som arbetar med tidsbegränsade uppdrag.

Arbete är för allt fler inte längre bundet till en fast plats. Därför växer fenomenet bland den allt större gruppen av ”giggare”, det vill säga frilansare, egenföretagare, entreprenörer, mikroarbetare, globala it-nomader och andra som arbetar på uppdragsbasis.

Entreprenören bakom The Park, Mikael Ahlström, halkade redan i början av 2000-talet in på området av en slump då han hyrde en fin men för stor lokal på Sveavägen i Stockholm.

– Jag tog in gamla kollegor och upptäckte snart att det skapade värdefulla synergier, vilket blev grunden för The Park. Vi levererar en kultur. När det kommer folk till visningarna av lokalerna är det just den rätta kulturen som de söker, berättar han.

Vad är det för arbetsplatskultur som ”giggarna” söker?

– Viktigast är tillgången till en kreativ miljö som stöder affären. Genom att vara en del av en gemenskap kan man bolla idéer, träffa potentiella kunder, hitta nya talanger eller skapa projektgrupper och samtidigt få en excellent service.

I fastighetsbranschen har det skett en förflyttning från att hyra kvadratmeter till att köpa tjänster och god service. Mikael Ahlström framhåller förstklassiga tjänster som drivande för att attrahera och behålla hyresgästerna.

– Egentligen handlar det om att kunna erbjuda all den service och den infrastruktur som anställda får automatiskt av sina arbetsgivare och sedan lägga till en kreativ stämning, säger han.

Genom att hyra in sig hos coworkingföretag kan stora arbetsgivare ge en del av sina anställda en friare och mer utvecklande arbetsmiljö.

– Vi har även stora företag som sitter hos oss, berättar Madeleine Rudefors på The Park. Etablerade företag vill komma åt energin i den entreprenörsmiljö som coworking erbjuder.

Formerna för att hyra plats på ett coworkingkontor skiftar, men bygger ofta på medlemskap. The Park har som exempel delat in medlemskapet i fyra nivåer där den billigaste nivån erbjuder en flexibel plats i loungemiljö, medan den som har behov av ett fast skrivbord eller eget rum betalar mer.

– Val av nivå beror på vilken fas som hyresgästens verksamhet befinner sig i. Utöver kontorsplats ingår en rad andra kontorstjänster som reception, wifi, utskrifter, kaffe, frukostbuffé, postadress, posthantering, konferensrum och mycket annat, berättar Madeleine Rudefors.

Men även hyresgästernas upplevelse och behov har betydelse för The Park, som valt att forma sina kontorsytor utifrån olika koncept.

– Vi vill inte att våra platser ska vara en ”copy paste” av varandra, utan vi försöker utgå från personligheten i lokalen. Läget är ofta avgörande för vilken typ av företag som först etablerar sig där, men vi försöker sedan anpassa lokalen till medlemmarna och deras behov. I nästa steg etablerar sig ju nya företag på den adress där de ser att de har mest möjlighet att nätverka och det är ju dit vi vill komma. Vi vill få företag att växa – genom att arrangera inspirerande föreläsningar, facilitera möten och koppla ihop medlemmarna där vi ser att spännande synergier uppstår, säger Madeleine Rudefors.

Under 2019 etablerade sig ett av de starkaste varumärkena inom coworking på den nordiska marknaden. Amerikanska WeWork hyr ut 13 500 kvadratmeter i nya lokaler på Malmskillnadsgatan, mitt i Stockholm. Globala nomader och andra ”giggare” får via WeWork tillgång till 400 coworkingkontor i 100 olika städer i 28 länder, och möjligheten att nätverka globalt är utan tvekan WeWorks starkaste erbjudande.

WeWork har länge varit ett av de mest hajpade startupbolagen. Sedan 2010 har företaget, enligt tidningen Dagens Industri, tagit in 75 miljarder kronor i riskkapital. Affärsmodellen är omdiskuterad eftersom de via stark tillväxt har fortsatt att gå med miljardförluster, år efter år.

Tvivlen till trots – det saknas inte framtidstro när det gäller coworking. I många storstäder är fenomenet omfattande och mer etablerat än att bara vara en trend. I London används redan sju procent av kontorsytan för coworking. Även om konceptet ännu utgör en liten del av den totala kontorsmarknaden i Norden, växer trenden i styrka.

I Sverige har landets största fastighetsaktör, Vasakronan, valt en annan väg genom att bygga upp en egen version av coworking kallad Vasakronan Arena.

För oss är det självklart att satsa på coworking som en del av vårt kunderbjudande, säger Britt Lindqvist, utvecklingschef på Vasakronan.

Konceptet Vasakronan Arena ska lanseras i de svenska regioner som företaget verkar, i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

Vasakronans satsning visar att det inte bara är egenföretagare och konsulter som söker flexibilitet och service när det gäller kontor. Många större företag har ett utökat behov av tillfälliga lösningar.