Coor på Karolinska: "Jag älskar att lösa problem"

Ingen har stått opåverkad av coronapandemin som tog fart i Sverige i början av året. Oavsett vilken typ av arbete man har, tvingas man ändra en hel del i sin vardag enligt myndigheternas riktlinjer.

Simon Piquer, applikationsspecialist, har jobbat fyra år på kontraktet och har haft olika roller inom Site Logistik. I sin nuvarande roll förvaltar han de styrsystem som används för logistiklösningar på sjukhuset, såsom AGV:er (automated guided vehicle), rörpost och sopsug.

För att kunna hantera det tillfälliga förrådet för kritisk skyddsutrustning föreslog Simon en Power App* för att dokumentera in- och utleveranserna. Alternativet hade varit manuell hantering med papper och penna eller att hantera det i en excelfil. Förslaget presenterades i Command Center och snart därefter fattades beslut att använda appen.

Simon har själv skapat appen som är indelad i tre delar, en lagerhanteringsdel, en utlämningsdel samt en logg- och saldodel. Idag används appen på flera sjukhus i Region Stockholm där Simon har hjälpt till under uppstart.

– Det bästa med appen är att man hela tiden kan se live, vad som finns i lager och var det finns någonstans - vilket underlättar arbetet för oss på Coor men som också underlättar för vården som snabbt kan se aktuell status, säger Simon.

Sofia Lingefelt, servicevärd, har arbetat 1,5 år på Karolinska. Måndag till fredag befinner hon sig på sjukhuset och arbetar med sjukvårdens materialförsörjning. I takt med att sjukhuset öppnade fler platser för covid-19-patienter blev det förändringar för Sofia och hennes kollegor.

– Några avdelningar har valt att stänga och bara släppa in de som absolut måste vara där och arbeta.

Hur kändes det för dig?

– Vi har alltid fått info om hur vi ska arbeta, vi har hanterat detta jättebra. Alla har försökt göra sitt bästa i den här situationen, det bygger en teamkänsla. Det märks och det känns.

I vanliga fall arbetar man på avdelningarna där man fyller på de så kallade JIT-skåpen (just-in-time). Detta betyder att vårdpersonalen får löpande leveranser med material som Sofia och hennes kollegor fyller på i skåpen. Nu när Karolinska och världen haft brist på en del material måste de hantera det materialet lite annorlunda. Kritiskt material får därför vårdpersonalen själva kvittera ut från det tillfälliga akutförrådet. Nu åker Sofia upp med vissa leveranser manuellt och ställer dem i hisshallarna, där vården sedan hämtar materialet, istället för att hon själv ska in på avdelningen och fylla på. Vissa av avdelningarna som de fortfarande går in till kräver att man använder skyddsutrustning.

– Det är annorlunda att arbeta i skyddskläder, det var aldrig tänkt att vi skulle behöva göra det. Men Coor ryckte in och vi fick såklart utbildning i hur man använder skyddskläder och hanterar dem rätt.

Man reagerar när andra människor står för nära på bussen

Sakta men säkert har man byggt upp en rutin kring hur man ska arbeta på avdelningarna. Det kan komma snabba förändringar och det gäller att vara på tårna.

– När vi jobbar så hårt på sjukhuset så reagerar man på när andra människor står för nära varandra på bussen. Man vill inte föra smittan vidare till någon annan. Hela teamet arbetar hårt för att inte bli sjuka, för att vara på plats och hjälpa till med det vi kan.

Vad gör du för att koppla av och ladda batterierna när du är ledig?

– Det är en del saker man får avstå ifrån, det är som det är. Livet kommer tillbaka någon gång. Jag har hund, så det blir många hundpromenader.

Jag älskar att lösa problem

Mikael Sehlan, gruppledare på servicelogistik, har arbetat på Karolinska sedan 2016. Han ansvarar bland annat för att alla leveranser görs i tid och planerar det som ska göras under dagen. Just nu arbetar Mikael främst i det akuta lagret med skyddsmaterial. Därifrån får vårdpersonalen hämta ut material för två dagars förbrukning.

– Vi ser till att de som verkligen har ett specifikt behov får ta del av utrustningen i första hand, förklarar Mikael.

Den största utmaningen är nya direktiv som kommer löpande. Det kan komma många frågor från vårdpersonal kring vad som gäller. Därför har Mikael försökt ha så få personer som möjligt inblandade för att säkerställa rätt informationsflöde.

Har du lärt dig något nytt som du kan ta med dig när krisen är över?

– Jag älskar att lösa problem. Processer kan ändras varje dag, det kan bli en helomvändning på en minut. På så vis har mitt jobb bara blivit roligare att utföra.

*Power Apps är en uppsättning appar, tjänster och kopplingar samt en dataplattform från Microsoft, där man kan skapa appar efter behov.