Resultatet av 2015 års miljögranskning visar att miljön är ett prioriterat område
Sedan 2010 genomför Coor Service Management en omfattande miljögranskning av den service som utförs i kundernas verksamheter med hjälp av det egna miljöverktyget Coor Green Services. Efter 2015 års granskning har fler kunder uppnått guldnivån – trots att färre verksamheter reviderades.
Coor genomför varje år en omfattande miljögranskning av de servicetjänster som utförs i kundernas kontor, fastigheter eller andra anläggningar. Granskningen utförs med hjälp av Coors eget verktyg Coor Green Services, som är unikt i den mening att det täcker alla de tjänster som Coor levererar – inte bara enstaka produkter eller tjänster.
Under 2015 granskades serviceverksamheten vid 86 anläggningar, varav 77 anläggningar (eller 89,% procent) uppnått silver- eller guldnivå. Detta är en förbättring jämfört med föregående år, då 68 procent av de granskade siterna belönades med silver- eller guldnivå. De kunder och anläggningar som uppnått guldnivån presenteras nedan.
- Det är med stor glädje vi kan konstatera att resultatet förbättras år från år. Det visar att våra kunder tycker att miljön är prioriterad – och att man är beredd att vidta åtgärder för att minska sin klimatpåverkan, säger Maria Eriksson, ansvarig för miljöfrågor på Coor Service Management.
Coor Green Services är ett dynamiskt verktyg, och kriterierna ses över regelbundet för att garantera att det representerar en god miljöstandard. På begäran från några av bolagets större kunder kommer verktyget under 2016 att kompletteras med en platinumnivå.
- Hållbarhetsfrågor är viktiga för oss på Coor, och verktyget Coor Green Services hjälper oss att föra en proaktiv dialog om miljöförbättrande åtgärder med våra kunder. Vår målsättning är att verktyget ska utmana våra kunder att hela tiden välja mer miljövänliga lösningar. Vår förhoppning är att införandet av en platinumnivå kan fungera som ytterligare en sporre, säger Maria Eriksson.
Varje år utser också Coor i Sverige ”Årets Miljöstjärna”. Utmärkelsen går till en kund som utmärkts sig särskilt inom miljöområdet, och tillkännages i samband med en prisceremoni under våren.
Mer information om Coor Green Services finns på vår hemsida eller på en presentationsfilm som du hittar här: https://www.youtube.com/watch?v=R5F0BxTGX1c
Mer information, pressbilder etc finns på www.coor.com. För ytterligare information, kontakta | |||
Maria Eriksson | Samordnare, HSEQ, Coor Service Management | +46 8 553 966 24 | maria.eriksson3@coor.com |
Åsvor Brynnel | Hållbarhets- och Kommunikationschef, Coor Service Management |
+46 8 553 954 04 | asvor.brynnel@coor.com |
De 38 kontor/anläggningar som 2015 uppnådde Coor Green Services Gold var:
Arabiakeskus
CGI, Karlstad
Coor Service Management, Kista
DNVE Stavanger
DR (Danish Radio)
Ericsson, Copenhagen
Ericsson, Jorvas
Ericsson, Kumla
Ericsson, Borås
Ericsson, Linköping
Ericsson, Luleå
Ericsson, Lund
E.ON, Stockholm
Fortum, Karlstad
GN Store Nord A/S
ICA, Helsingborg
ICA, Kungälv
ICA, Kallebäck
ICA, Kalhäll
ICA, Borås
ICA, Solna
ICA, Sundbyberg
ICA, Västrås Mimer
ICA, Västerås Hacksta
ICA, Umeå
LF, Stockholm
Microsoft, Kista
Microsoft, Lysaker
NCC, Stockholm
NCC, Umeå
Oulun Yliopisto
Skype Sweden, Stockholm
Technopolis Kuopio
TeliaSonera, Trondheim
Vasakronan, Regionkontor Uppsala
Vasakronan, Regeringsgatan
Vasakronan, Solna Access
Vasakronan, KlaraZenit