Den traditionella synen är att ett företag består av olika uppgifter att utföra och människor som gör dem. Ett mer humant synsätt är att företag består av människor som utför de uppgifter som behöver göras och värdet som kommer ut av det. Den moderna arbetsplatsen vinner därför på att sätta människan i centrum – inte uppgifterna.
Magnus Lindgren är arkitekt på White arkitektbyrå, där han leder byråns utvecklingsarbete inom inredningsarkitektur och design. Han ser ett tydligt skifte i vem som är beställare av arkitektbyråns tjänster. Att det i större utsträckning är HR- och marknadschefer som blir uppdragsgivare jämfört med tidigare, då det främst var teknik- och fastighetschefer, tyder på ett förändrat förhållningssätt. Allt fler företag inser att medarbetarnas trivsel och mående är en förutsättning för affärsmässig framgång.
– Arbetsplatsen och företaget har också blivit allt viktigare för hur man definierar sig som person. Som medarbetare vill man känna stolthet för sitt företag och den miljö man jobbar i, säger Magnus Lindgren.
Läget för arbetsplatsen har också stor betydelse, menar han. Kommunikationer och närhet till andra nödvändiga samhällsfunktioner spelar roll när människor ska få ihop sitt livspussel, inte bara till hemmet, utan även till apotek, systembolag, gym och förskola/ skola. Men väl på plats finns fortfarande mycket att göra åt inomhusmiljön.