Innovation

Digimål – När valmöjligheten gör skillnad

Fläskpannkaka, fransk fiskgryta och 130 andra måltider. Coor serverar sedan 2018 ett stort utbud av patientmåltider på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Valmöjligheterna är nästan oändliga – därför har Coor tillsammans med Karolinska hittat ett sätt att välja rätt och ge den bästa måltidsupplevelsen.

 

Vi är vana vid att välja mellan två eller tre olika rätter när vi besöker en lunchrestaurang. Kött, fisk eller vegetariskt. På Karolinska Universitetssjukhuset i Solna är valmöjligheten mycket större – oavsett om det gäller lunch, frukost eller middag.

Minna Cirin är projektledare på Signatur by Coor och har i samarbete med dietister på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna varit med och tagit fram tjänsten Digimål. Hon berättar att det breda utbudet av maträtter är en viktig faktor för att tillgodose behoven och individanpassa måltiderna.

– Patienter med ätsvårigheter kan behöva anpassade måltider för att göra det lättare att äta. Det kan handla om att man har sår i munnen eller enbart kan äta varm eller enbart kall mat. Då kan Digimål vara till stor hjälp, säger Minna.

Syftet är att ge en bättre visuell överblick av maträtterna som erbjuds. Med hjälp av surfplattor ska det enkelt gå att filtrera och välja mellan olika måltider. Förhoppningen är att kunna erbjuda patienterna den mat de helst vill ha och som de har möjlighet att äta upp.

”De som är allra sjukast ska inte behöva fundera så länge på vad de vill äta men ändå få en så bra måltidsupplevelse som möjligt”

Effektiv kommunikation mellan vårdpersonal och patienter

Digital måltidsbeställning har testats tillsammans med vårdpersonal och anställda vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Under januari 2024 börjar tjänsten implementeras på riktigt och ska senast i slutet av 2024 finnas på alla vårdavdelningarna där vi har våra måltidsvärdar.

– Vårdpersonal och måltidsvärdar har agerat testpersoner för tjänsten och responsen vi fått har varit väldigt positiv. Styrkan har varit att informationen gjorts tillgänglig på ett enkelt sätt vilket gjort det lättare att välja bland rätterna, säger Minna.

Hur fungerar tjänsten i praktiken?

– Vårdpersonalen kan tillsammans med patienten välja mellan de olika rätter som finns i  avdelningssköket och filtrera fram efter behov och önskemål på en surfplatta. Där finns givetvis också information om allergener men också innehåll i rätterna så att patienterna känner sig trygga med sina val. De som är allra sjukast ska inte behöva fundera så länge på vad de vill äta men ändå få en så bra måltidsupplevelse som möjligt, säger Minna Cirin.

När informationen kring maten finns tillgänglig på ett enkelt sätt underlättar det också kommunikationen mellan vårdpersonalen och patienterna kring önskemål. Vårdpersonal eller måltidsvärdar kan exempelvis föreslå maträtter genom att visa upp bilder på måltiderna.

Planer på tilläggstjänster

Ylva Orrevall är legitimerad dietist på Karolinska och har tillsammans med Coor hjälpt till att utveckla Digimål-tjänsten som ett konkret resultat av det gemensamma innovationsavtalet.

I framtiden kan det också bli aktuellt med tilläggstjänster som utökar användningsområdet för Digimål. Ett exempel är att anpassa tjänsten så att patienterna själva får möjlighet att lägga beställningar från sina mobiltelefoner.

– Med hjälp av beskrivningar och bilder så skulle patienterna själva få möjlighet att ta del av utbudet och göra sina beställningar själva, givet att de orkar och vill det, säger Ylva Orrevall.

Karolinska Universitetssjukhuset har fått stor uppmärksamhet sedan Coor tog över ansvaret för att tillgodose sjukhuset med patientmåltider. Med helhetslösningar där tillagning, leverans och måltidsvärdar ingår har Coor bidragit med att lyfta servicenivån för måltidsleveranserna.

– Genom att ständigt satsa på innovationer som exempelvis Digimål kommer vi att kunna göra ytterligare förbättringar runt måltidsupplevelsen för alla patienter, även i framtiden, säger Minna Cirin.


Läs mer om sjukhusmaten

Alla {{category}}