ⅼ år i en pandemi: låt oss prata mental arbetshälsa

I spåren av pandemin och den livsviktiga sociala distanseringen ser vi effekter på vår psykiska hälsa. Här delar vi våra insikter, tips och råd på hur vi bäst tacklar några av utmaningarna som kommer med hemarbetet.

Det är svårt att begripa att nästan ett helt år har passerat med den pågående pandemin. Våra levnadsvanor har förändrats monumentalt och för många har även yrkesförhållanden förändrats en hel del.

Hur vi tar hand om vår fysiska hälsa känner vi till väl, däremot är det inte lika välkänt hur vi bäst säkerställer psykiskt välmående. Framförallt i dessa tider när vår vardag inte längre är sig lik. Hur mår vi egentligen av den sociala distanseringen och distansarbetet? Känner du av effekterna?

I våra nya hemmaliv har vi alla olika förutsättningar till återhämtning, social stimulans eller yrkesrelaterad bekräftelse. I en familj med många personer kan återhämtningen vara svår, medan den sociala biten kan vara svårare för singelhushåll.

Att arbeta hemifrån under en redan pågående social distansering påverkar av förklarliga skäl vår mentala hälsa – särskilt över tid.

Några helt vanliga och naturliga känslor du kan uppleva är:

  • Du känner dig ensam eller isolerad från andra människor – socialt eller i ditt arbete
  • Du har svårt att koppla bort jobbet eller avsluta arbetsdagen
  • Din motivation sviktar
  • Du känner av arbetsbelastningen och har svårt att prioritera uppgifter
  • Du känner dig osäker på din prestation

Vår nya vardag må vara utmanande, men det behöver inte innebära ett försämrat välmående. Det finns saker du kan göra för att må bättre och verktyg du kan använda dig av för att hantera svårigheterna. Låt oss prata vardagsrutiner!

Delar du upp dina arbetstimmar över hela dygnet istället för att jobba 8 timmar konsekvent? Märker du att du inte längre har den där ”efter-jobbet-känslan”? Det krävs ingen forskare i arbetsplatspsykologi för att förklara varför, eller för att peka på fördelarna med att skilja på jobb och fritid. Ur ett psykologiskt perspektiv är det viktigt att särskilja på den yta du associerar till jobb och den yta du associerar med fritid. Skapa exempelvis en arbetshörna dedikerad till ditt jobb, som du vid dagens slut kan packa ihop och ta bort eller stänga dörren till. Utöver det kan det hjälpa att bestämma en tid då du ska avsluta arbetet för dagen, stäng då av och plocka bort datorn som en tydlig markering.

Sover du en extra halvtimma istället för att göra dig i ordning inför arbetsdagen? Känner du igen dig i ”Jag har ju ändå inga möten idag”? Återigen, det som kändes befriande inledningsvis, eller i stunden, kan nu ha blivit en ond spiral. Utan vardagsrutiner (som i stunden kan kännas jobbiga eller onödiga) kommer inte känslan av belöning när det är okej att frångå dem med gott samvete, som på helgen.

Eftersom spontana träffar med kollegor inte händer när vi arbetar hemifrån måste vi vara proaktiva. Boka exempelvis in en kaffe en kort stund om dagen med ditt team eller med en kollega du tycker om. Att hålla kontakten med andra på ditt jobb kan reducera stress och ensamhetskänslan i det dagliga arbetet. Ett annat tips är att försöka hålla den alldagliga konversationen med kollegorna vid liv genom chattfunktionen. Där kan ni dela spontana funderingar, reflektioner eller händelser – det kan vara allt från en yrkesfråga till en bild på barnen i Luciautstyrsel.

Att arbeta med tydliga målsättningar, deadlines och att-göra-listor kan öka din motivation och hjälpa dig prioritera bland uppgifter. Vet du inte var du ska börja? Bolla med din närmaste chef och be hen hjälpa dig definiera värdet av olika uppgifter. Kämpar du snarare med att hålla fokus på jobbet när disken skymtar i ögonvrån eller notiserna plingar på mobilen rekommenderar vi dig att pröva arbeta i intervaller enligt t.ex. Pomodoro-metoden.

När vi sitter hemma går dagen lätt i ett och det är ännu viktigare att vi planerar in regelbundna pauser för att få chans till återhämtning. Passa på att ta en promenad i dagsljus eller som ett sätt att avsluta arbetsdagen. Att reflektera över dagen har visat sig vara ännu ett verktyg för att förbättra välmående. Genom att reflektera över vad du gjort under dagen, vad som varit lite extra bra samt vad du bör fokusera på under morgondagen kan du reducera stress och prestationsångest.


Mår du dåligt?

Vid akuta lägen ska du alltid ringa 112. Mår du dåligt, känner dig nedstämd eller upplever liknande psykiska symtom kan du vända dig till din regionala vårdgivare. Hjälp finns.