– Det krävs en viss företagskultur för att få till lyckade samarbeten med startups. Dels måste man vara snabbfotad, för de här bolagen har inte tid att låta saker och ting gå långsamt. Sen måste man ha en förmåga att vara vägledande och identifiera vilka problem de ska fokusera på samtidigt som man inte kan ställa för höga krav. Det är ett arbetssätt som kan vara svårt att få till i stora bolag, men vi har lyckats, säger Fredrik Sandquist, Innovationschef hos Coor.
Historiskt och kulturmässigt sett är Coor ett bolag som alltid varit intresserat av nya idéer, innovation och förändringsarbete. Men 2014 startades ett mer strukturerat sätt att arbeta kring företagsinnovation.
– Vi letade efter smarta sätt att jobba med innovation. Coor finns i nästan alla industriella branscher och många av våra kunder är väldigt innovativa. Där växte idén kring vårt innovationsekosystem fram, och genom våra kunder hittade vi ganska snabbt till startup-världen, säger Fredrik.
De första två åren med det nya arbetssättet handlade till stor del om att screena och identifiera startups som skulle passa Coors verksamheter – ett arbete som tog mycket tid.
– Vi ville snarare lägga tid på utveckling, paketering och att implementera de nya tjänsterna eller produkterna. Så vi började istället att fokusera på att leta rätt på företag och organisationer som kunde hjälpa oss att hitta startups, säger Fredrik.
Coors framgångsrika samarbete med startups har inte gått obemärkt förbi, och för andra året i rad prisades företaget med ”Best Startup Collaborator” av business matchmaking-systemet Ignite Sweden från Sverige.
– Det visar att vi är på rätt spår, jobbar med rätt saker och är duktiga på att jobba med startups, säger Fredrik Sandquist.