Idag finns mängder av unga företag som vill nå ut med sina innovationer. Men att hitta rätt kunder kan vara svårt, trots att många stora företag i dag har behov av innovationskraft för att lösa utmaningar i en allt mer digitaliserad värld.
– Många etablerade företag tror de måste göra stora investeringar för att arbeta med startups, men det stämmer inte. De flesta startups verkar inom B2B och vill ha strategiska samarbeten där de kan ta del av kundens kunskaper och kontakter, och få möjlighet att utveckla sin idé, säger Stina Lantz, projektledare för Ignite Sweden.
Ignite Sweden är ett program som hjälper startups och stora företag att komma i kontakt med varandra och hitta samarbetsformer. Genom att arrangera evenemang där storbolag får träffa startups som matchar deras behov skapar Ignite en mötesplats som ofta leder till samarbeten.
– Syftet är att öka kundrelationerna mellan svenska startups och etablerade företag, för att startupbolagen ska kunna växa och de stora företagen inte ska gå miste om innovationskraften, säger Stina Lantz. Många startups blir uppköpta av amerikanska bolag och försvinner till USA utan att svenska och europeiska företag fått tillgång till innovationerna.
Coor har länge samarbetat med Things, en av initiativtagarna bakom Ignite, och deltar regelbundet i Ignites events. Enligt Fredrik Sandquist, Head of Innovation & Service Development på Coor, träffar företaget mellan 30 och 50 startups om året – möten som inneburit flera samarbeten och projekt.
Coor bestämde sig tidigt för att arbeta i ekosystem med kunder som satsar på teknikutveckling och innovation.