Kundcase

Coor och Öresundsbron

Här får du en inblick i hur Coor och Øresundsbron har etablerat ett modernt och innovativt partnerskap för att leverera och driva underhåll av världsklass.

Öresundsbron är en fantastisk ingenjörsprestation som förbinder Sverige och Danmark och fungerar som en vital länk för miljontals människor och företag. Bron är utformad för att hålla i 200 år och kräver underhåll av världsklass för att säkerställa dess säkerhet, funktionalitet och hållbarhet.

Det som i dagligt tal kallas Öresundsbron utgörs av en bro, en konstgjord ö och en tunnel och hela förbindelsen är 16 kilometer lång. Den färdigställdes år 2000 och omfattar både väg- och tågtrafik. Ungefär sju miljoner fordon passerar förbindelsen varje år, varav cirka 90 procent är personbilar.

Förbindelsen ägs av Öresundsbrokonsortiet, som ansvarar för drift och underhåll. Konsortiet ägs i sin tur i lika delar av den svenska och den danska staten.

– Öresundsbron ska stå i 200 år. Det sämsta som kan hända är att vi inte är rationella i vårt underhållsarbete. Det ställer krav på vår leverantör – vi vill att underhållet ska vara så rationellt och effektivt så att behovet av underhåll inte ökar med förbindelsens ålder, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Öresundsbron.

Sedan 1 maj 2022 svarar Coor för det tekniska underhållet längs vägdelen av Öresundsförbindelsen. Det handlar om exempelvis övervakningssystem, fläktar, skyltar, vägbommar och belysning, sammantaget 40 000 inventarier, av vilka Coor ansvarar för drygt hälften. I samarbete med Öresundsbrokonsortiet utvecklar Coor ett datadrivet underhåll.

– Av våra 40 000 inventarier vill vi att 10 000 ska vara datadrivna år 2025. I dag handlar det om 4 250, och de allra flesta har blivit datadrivna tack vare Coor, berättar Bengt Hergart.

Datadrivet underhåll innebär att underhållet är behovsstyrt i stället för frekvensstyrt. I stället för att utföra underhåll utifrån en kalender är det sensorer längs med förbindelsen som signalerar när det är dags för en insats.

– Att fjärrövervaka och enbart åtgärda när det verkligen behövs är mer effektivt än att åka ut och göra underhåll en gång i månaden, säger Bengt Hergart.

Ett rationellt underhåll innebär också analytisk felsökning. I stället för att bara reparera ett fel krävs en analys av varför felet uppstod och hur nya fel kan förebyggas.

Ett grundläggande krav från Öresundskonsortiet är en ständig utveckling av underhållsarbetet, utan att förbindelsens tillgänglighet minskar eller säkerheten försämras. Datadrivet underhåll är ett exempel på utveckling, nya metoder för att rent praktiskt utföra underhållet ett annat.

– Det är inte svårt att hitta en partner som kan utföra underhåll, men vi ville hitta någon som även har vilja och förmåga till utveckling, säger Bengt Hergart.

Och det är här Coor kommer in i bilden. Tillsammans har Öresundskonsortiet och Coor ingått ett partnerskapsavtal som sätter utveckling, men också den gemensamma vinningen, i fokus. Bengt Hergart berättar att fyra principer är centrala i samarbetet: Skälighet och ömsesidighet, lojalitet, självständighet och jämställdhet samt ärlighet och transparens.

– Vi detaljreglerar inte arbetet utan känner förtroende för varandra i arbetet mot gemensamma mål.

Enkelt uttryckt utgår ersättningsmodellen från en gemensam budget där Coor i utbyte mot en låg timkostnad är garanterad ett minsta vinstpåslag, som kan bli större om de gemensamma målen nås. Därtill kommer att om budgeten underskrids delar partnerna på vinsten.

– Det råder full transparens vad beträffar våra kostnader. Om vi gör det vi ska och levererar med kvalitet får vi en marginal. Avtalet innebär att vi underhållsplanerar, kvalitetssäkrar och utvecklar i samsyn. Och det innebär att vi kan vara långsiktiga i vår affär och våga satsa, säger Erik Bustad, kontraktschef på Coor.

Bengt Hergart anser att partnerskapsavtalet har lockat fram den bästa kompetensen hos Coor.

– Vi har visat att vi är långsiktiga, utvecklingsinriktade och betonar samarbete. Coor har å sin sida visat att företaget har den kompetens som krävs för att driva utveckling. Tillsammans har vi skapat ett gott och utvecklingsinriktat samarbetsklimat. Det fungerar väldigt bra, säger han.

– Bron är tänkt att stå i 200 år och det ska vi bidra till. Vi vinnlägger oss om en framtidssäkrad och hållbar leverans, säger Erik Bustad.

I det här webinaret får du mer information om hur Coor och Øresundsbron etablerat ett partnerskap för att leverera underhåll av världsklass, med hjälp av en datadriven metod baserad på ISO 5500 standarder för tillgångs­förvaltning. Vi fördjupar oss i arbetet med strukturerade metoder för risker, prestanda och hur digitalt underhåll över tid gör skillnad.

Du får också veta mer om detta unika partnerskap och hur det främjar förtroende, samarbete och värdeskapande.


Kontakta Coor

Låt oss prata fastighetsservice

Våra fastighetsspecialister står redo att stötta dig med allt du behöver hjälp med i och runt omkring dina fastigheter, så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Kontakta oss på Coor redan idag.

 Ansvarig Fastighetsservice - Anna Rudberg | Coor

Anna Rudberg

Ansvarig Fastighet
Coor i Sverige

GDPR
Läs Coors data- och sekretesspolicy.

Integritetspolicy

Vi har uppdaterat vår sekretesspolicy för att underlätta för dig att förstå vilken information vi samlar in och varför vi samlar in den. Vi har gjort dessa uppdateringar eftersom nya datasäkerhetsbestämmelser (GDPR) trädde i kraft den 25 maj 2018 i Europeiska unionen.

Samtycke till behandlingen av personuppgifter
Personuppgifterna vi samlar är data som tillhandahålls av dig när du fyller i ett kontaktformulär eller prenumerationsformulär på Coors webbplatser. Det är ditt fullständiga namn, din e-postadress och ditt telefonnummer eller postadress (om det finns).

Vad är ändamålet med behandlingen av dina personuppgifter?
Dina personuppgifter krävs för att vi ska kunna skicka marknadsförings- och kommunikationsmaterial såsom pressmeddelanden, nyheter, trender, inbjudningar till evenemang och nyhetsbrev till dig. Vi använder också personlig information för att kontakta dig personligen om du har fyllt i ett kontaktformulär.

Vad är den lagliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter?
Behandlingen av dina personuppgifter grundas på att du har samtyckt till behandlingen. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke genom att maila oss på info@coor.com

Information om behandlingen av dina personuppgifter
Vi har genomfört lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot bland annat förlust eller olaglig tillgång. Antalet personer med tillgång till dina personuppgifter är begränsade. Endast personer som är associerade med den Coor-webbplats du besökt med som behöver behandla dina personuppgifter i enlighet med ovanstående syften kommer att ha tillgång till dina personuppgifter.

Vi kan också dela dina personuppgifter med andra koncernföretag och leverantörer och affärspartners som utför tjänster på våra vägnar (till exempel servicetekniker från olika leverantörer, till exempel vid felmeddelande om en kaffemaskin).

Dina personuppgifter kan överföras till ett tredjeland, det vill säga ett land utanför EU / EES, i samband med Coors användning av de molnbaserade tjänsterna Office 365 som tillhandahålls av Microsoft Ireland Operations Limited ("Microsoft").

När Microsoft tillhandahåller Office 365-tjänster, hanterar Microsoft kunddata (till exempel e-post, filer) i datacentraler inom EU (för närvarande: Dublin (Irland) och Amsterdam (Nederländerna). Men som en integrerad del av levererar Office 365-tjänsterna, kan vissa begränsade personuppgifter också behandlas i tredjeländer (för närvarande är sådana andra uppgifter huvudsakligen bearbetade i USA och i Kanada). Microsoft har engagerat underleverantörer för sådan databehandling utanför EU och EES.

För att uppfylla tillämpliga dataskyddskrav har Coor genomfört ett databehandlingsavtal med Microsoft och dessutom ingått standardavtalsklausuler ("EU-modellklausuler") med Microsoft. Alla Microsoft-underleverantörer som behandlar personuppgifter i samband med Office 365-tjänsterna är engagerade av Microsoft i enlighet med artikel 11 i EU-modellklausuler.

Dina personuppgifter som används för serviceförfrågningar sparas tills vi inte längre behöver det för att kunna uppfylla din förfrågan.

Dina rättigheter
Du har rätt att veta vilken av dina personuppgifter som behandlas om dig och att be om en kopia av sådan information. Du har rätt till rättelse av felaktiga personuppgifter om dig och i vissa fall begära radering av dina personuppgifter (till exempel om du tar tillbaka ditt samtycke). Dessutom har du rätt att invända mot viss behandling av dina personuppgifter och begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Observera att begränsning eller borttagning kan leda till att vi inte kan uppfylla våra åtaganden. Du har också rätt att ta emot personuppgifterna om dig i maskinläsbart format samt att skicka dessa data till en annan datakontrollant.

Om du har några invändningar eller klagomål med hur vi behandlar dina personuppgifter har du rätt att anmäla detta till Säkerhetsverket som är tillsynsmyndighet för vår behandling av personuppgifter.

Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter om dig, är du välkommen att kontakta oss på info@coor.com.

 



Mer inspiration

Läs fler kundcase