Sju smarta tips vid upphandling av städtjänster och annan service
De flesta företag och organisationer har tydliga regler och rutiner vid alla typer av upphandlingar. Ändå händer det då och då att företag i efterhand märker att man inte har fått den lösning man ville ha.
Kontakta oss
SÅ FÖRSTÅR VI ER
Att välja rätt leverantör vid upphandling av städtjänster och service
De flesta företag har tydliga rutiner vid alla typer av inköp, beställningar och upphandlingar. Ändå händer det att företag i efterhand märker att man inte har fått den lösning man ville ha. Att veta vad man verkligen behöver för typ och omfattning av service är inte självklart. Inte heller hur ett förfrågningsunderlag ska se ut, eller hur offerter och anbud ska utvärderas.
Billig städning kostar också
Alla upphandlingar med ett ensidigt fokus på lägsta pris tappar fokus på kvalitet och öppnar för oseriösa aktörer som lovar mycket och håller tunt, som åsidosätter arbetsmiljöreglerna eller som tilläggsfakturerar för att täcka verkliga kostnader. För låga ersättningsnivåer kan också göra det svårt för serviceleverantörer att erbjuda kvalitet eller att ge sina anställda goda lönevillkor och utvecklingsmöjligheter.


COOR SKAPAR VÄRDE
Lång erfarenhet av upphandling av lokalvård, städtjänster och annan service
Med många års erfarenhet från stora och små upphandlingar inom olika typer av arbetsplatsservice kan vi dela med oss av smarta knep som kan öka träffsäkerheten vid val av leverantör.
Många företag och organisationer har en dialog med oss inför en större upphandling för att förstå hur de ska sätta ihop ett bra förfrågningsunderlag.
Vi är ingen lågprisleverantör
Coor kommer aldrig att vara den billigaste städleverantören på marknaden, och det är vi stolta över. Vi säkerställer den kvalitet som våra kunder beställt, vi förbättrar och utvecklar leveransen längs vägen och vi tar väl hand om våra medarbetare - så att de kan ta lika väl hand om era medarbetare.
Vi tar helhetsansvar
Här följer sju smarta tips och råd för dig som ska köpa service
- Välj städtjänster med rätt kvalitet!
Genom att fokusera på funktion, premiera kvalitet och dessutom följa upp att det som är avtalat faktiskt levereras öppnar ni för en sund konkurrenskraftig marknad med seriösa aktörer med sjysta villkor för de anställda. - Kontrollera kontrollerna!
Gå igenom olika metoder för uppföljning och förstå vilken metod som passar er bäst. Ta också reda på hur städinstruktioner kommuniceras till de som ska utföra tjänsterna, inte bara vid nya avtal utan även när ändringar och tillägg görs under tiden. - Ta smarta referenser!
Alla leverantörer lyfter fram sina mest positiva referenser, du kan själv hitta fler. Prata med en arbetstagarorganisation, de har ofta bra kontroll på om servicebolaget sköter sig och driver ett bra personalarbete.
Prata också med andra uppdrag som leverantören har. Förutom att du får en mer verklig bild av leverantören, kan du kanske även få veta hur man löser eventuella problem; om leverantören då agerar snabbt och kraftfullt. - Arbetsledarrollen är avgörande!
Hur ser bolagets riktlinjer ut på arbetsledarområdet? Vilken arbetsledare får ni för just ert uppdrag och finns en utsedd reserv för denna? - Träffa leverantören i deras verklighet!
Gör studiebesök på leverantörens kontor och gärna på något annat uppdrag som leverantören har. - Ordning och reda – hela vägen!
Be leverantören demonstrera sina verktyg för kvalitetsuppföljning, ärendehantering och information om uppdraget. Finns en serviceportal så be att få se den i praktiken. Logga in och se hur den verkligen fungerar. - Om ditt företag tar hållbarhetsfrågor på allvar, ska naturligtvis även er serviceleverantör göra det!
Vilka miljömärkningar och ISO-certifikat finns? Men hållbarhet handlar också om så mycket mer; Finns ett aktivt hälsoarbete? Finns ett engagemang för omvärlden? Arbetar företaget med ständiga förbättringar som du som kund kan dra nytta av?
Dags att upphandla städtjänster? Kontakta oss.
Vi vill gärna berätta för dig om våra smarta, trygga och hållbara städtjänster för arbetsplatser i hela landet. Tag kontakt med oss för att få veta hur vi kan göra din arbetsdag bättre.
