Smarter Worklife

Det handlar om att skapa långsiktiga relationer

Genom att se det stora i det lilla, hålla löften och vara grundade i mjuka värden skapar medarbetarna på Middlepoint ett serviceerbjudande i världsklass. Grundaren till företaget, Cissi Meltzer, ger sina bästa tips för att höja servicen till nästa nivå.

Coor Smarter Worklife 22/23 SE

Med en bakgrund inom flera olika serviceyrken, allt från förskola till konferens­anläggningar, bestämde sig Cissi Meltzer för att starta Middlepoint 2010.

– Jag är en typisk entreprenör med mycket energi. Jag är väldig relationsstyrd och har en hög grad av kreativitet. Så när jag väl hade börjat tänka på att starta eget gick det inte att stoppa, berättar hon.

Och tur är väl det, för vad som började som ett frö har vuxit till ett framgångsrikt serviceföretag med över 150 anställda. Med uppdrag i näringslivet, fastighetsbranschen och på handelsplatser har Middlepoint sedan starten flera gånger vunnit utmärkelsen DI-gasell.

Så vad är nyckeln? Cissi Meltzer berättar att framgångarna vilar på mjuka värden, där människan alltid står i fokus – såväl den enskilda kunden som den enskilda medarbetaren.

– Vi utgår alltid från varje person, i stort och smått. Det handlar om att skapa långsiktiga och ärliga relationer, säger hon. Relationen till en ny medarbetare börjar alltid med ett första personligt möte med Cissi Meltzer och vd:n Pontus Esbo.

– Pontus berättar om företaget och beskriver mål och visioner, sedan pratar jag om vår servicekultur, djupdyker i våra värderingar och ger handfasta tips. Det kan handla om hur vi agerar om något blir fel och vad det innebär att vara proaktiv.

Att vara proaktiv är något som Cissi Meltzer hela tiden återkommer till.

– Det mesta vi gör kan man lära sig, men det viktiga är hur vi förhåller oss till våra arbetsuppgifter. Om vi till exempel serverar take away-lunch dukar vi upp det fint med tallrikar och skålar. Vi gör det där lilla extra, säger hon. För att lyckas med det här är det viktigt att varje enskild medarbetare känner sig trygg i sin roll och vågar äga sitt ansvar, berättar Cissi Meltzer.

– Det handlar om att skapa en trygghet i att våga ta beslut själv. Ser jag att en blombukett är vissen ska jag våga slänga den och köpa en ny, till exempel. Eller om jag ser att en stol står på fel plats, då ska jag våga flytta den rätt. Det är de små sakerna som gör skillnad, säger hon.

En annan sak som Cissi Meltzer poängterar är vikten av att hålla det man lovar gentemot sina kunder.

– Med det sagt måste man vara försiktig med vad man lovar. Vi lovar inte att vi ska göra allting perfekt, däremot lovar vi att alltid ta vårt ansvar på allvar och rätta till det som blir fel. Slutligen understryker Cissi Meltzer värdet i att ge sina medarbetare förutsättningar att kunna ge det där lilla extra varje dag och tycka att det är roligt att gå till jobbet. Som ett led i den ambitionen hålls löpande coachning digitalt, och minst var tredje vecka får medarbetarna coachning ute hos kund.

– Vi som sitter på kontoret ser oss som en serviceinrättning för våra medarbetare. Vi brukar säga att vi inte ger bort några roliga jobb, däremot ger vi bort möjligheten till roliga jobb.

 

Text: Malin Letser Foto: Middlepoint

Kostnadsfritt magasin

Beställ magasinet Smarter Worklife

Coor brinner för framtidens arbetsliv. I vårt magasin hittar du nyheter och inspiration kring sådant som gör arbetslivet smartare, roligare och mer hållbart. Smarter Worklife har nominerats till Svenska Designpriset i kategorin redaktionellt kundtidning, för bästa grafiska design och kommunikation. Smarter Worklife ges ut en gång per år.

Läs mer och beställ ➝


Mer inspiration

Fler artiklar från Smarter Worklife