Vision och mål visar vägen till framtidens arbetsplats
Kanske har ni den senaste tiden ställt er frågor som;
Hur ska kontoret se ut framåt?
I vilken utsträckning kommer medarbetarna att komma dit?
Vilken typ av arbetsplats vill våra nuvarande och framtida medarbetare egentligen ha?

Fyra steg i formuleringen av er framtida målbild:
1:
Utgå från ert företags vision, värderingar, strategi och medarbetarnas behov
2:
Formulera en tydlig vision och syfte med er arbetsplats
3:
Definiera mål och gör dessa mätbara samt fastställ i ledningsgruppen
4:
Förankra den nya målbilden hos era medarbetare tidigt
Coors arbetsplatsexperter ser att företag får stort värde av att behålla de fysiska kontoren även framåt, men framtidens arbetsplatsstrategier kommer allt mer att präglas av flexibilitet och att man som arbetsgivare kan erbjuda varierade miljöer med olika och tydliga syften.
”Att vi i framtiden vill arbeta hemifrån i ökad utsträckning är idag ett faktum. Kontor har dock fortfarande ett symboliskt och indirekt värde för hur företag och organisationer uppfattas; dels som arbetsgivare men också som samarbetspartner. Vi vet också att kontoret är en viktig plattform för innovation och att vissa medarbetare fortsätter vara beroende av kontoret för en god arbetsmiljö.” säger Sara Ericsson, arbetsplatsstrateg på Coor.
För många företag har den tidigare arbetsplatsstrategin ställts på ända i och med Covid-19. De måste nu tänka nytt kring det långsiktiga syftet med kontoret, som ett första steg i att skapa en framtidssäker arbetsplats.
”Kanske vill ni att kontoret ska vara platsen där era medarbetare får komma i kontakt med varierade miljöer, öka sin kreativitet och innovationsförmåga? Kanske ska det vara en plattform för att attrahera nästa generations talanger? Eller för att visa upp era produkter för kunder? Ställ er frågan; vad ska vår arbetsplats fylla för syfte och funktion när coronaläget är över?”, uppmanar Sara.
Tips! Fastna inte i vad som fungerar mindre bra idag
Genom att våga ifrågasätta det tidigare syftet med arbetsplatsen och definiera en ny målbild skapas bättre förutsättningar att få ut maximalt värde av kontoret även i framtiden. Ledstjärnan i arbetet bör vara att inte fastna i vad som fungerar mindre bra idag, utan istället fokusera på att ta fram en långsiktig vision av vad som kommer att fungera bra framåt utifrån er verksamhets förutsättningar.
Så hjälpte Coor Advisory ett telecomföretag att formulera sin framtida arbetsplatsstrategi
- Målbildworkshops: Som ett första steg fick Coor i uppdrag att hålla en serie målbildworkshops.
- Arbetsplatsvisionen: Tillsammans med företaget, och utifrån deras övergripande bolagsstrategi, formulerades arbetsplatsvisionen; ”en hållbar arbetsplats rustad för att utvecklas över tid och i takt med förändrade behov”.
- Ledord: Visionen bröts ned i ett antal ledord vars betydelse förtydligades och definierades tills alla hade samma bild av vad kontoret skulle uppnå på sikt. Detta är viktigt inför förankringen i organisationen. Bland annat definierades hur företaget ville uppfattas både utifrån både ett varumärkes- och ett arbetsgivarperspektiv.
- Effektmål: Ett antal konkreta effektmål och relevanta KPI:er kopplades till respektive ledord. Funktionella såväl som upplevelsebaserade mål inkluderades i visionen samt hur man skulle mäta utvecklingen över tid och de långsiktiga effekterna.
- Målbilden: är idag en värdefull grund i det fortsatta utvecklingsarbetet med företagets framtida arbetsplats.
