• Kontakt
  • Språk / Site

    Språk

    Våra siter

Arbetsplatsexperternas bästa tips för hybrida möten

Ljus, hållning och kläder – det är mycket att tänka på när man sitter framför webbkameran. Men spelar dessa saker egentligen någon roll? Coors arbetsplatsstrateger ger dig svaren.

Hur fungerar hybridmöten optimalt?

Så här säger experterna:

  • Checka in och checka ut
    Det ger möjlighet för alla att ställa om och öka närvaron i mötet.
    ➝ Tips på incheckning: Hur mår jag idag, skala 1-5?
    ➝ Tips på utcheckning: Vad tar jag med mig från dagens möte?
  • Ett syfte och en agenda
    Lägg gärna till det i mötesinbjudan och om något ska förberedas inför mötet så alla vet vad som förväntas under mötet.
  • Bygg relation i mötet först
    Vänta med att dela en presentation, låt relationsbyggande få ta plats första minuterna.
  • Formulera och förankra spelregler
    Vid återkommande möten, t.ex. veckomöten eller teammöten, kom överens om spelregler kring vad som är viktigt för mötesdeltagarna så att alla känner tillhörighet och engagemang.
  • Alla ska synas i bild
    Använd bild från varje deltagares kamera eller dator, men använd enbart en ljudkälla om flera personer ringer in från samma rum.
  • Alla har en egen dator
    Uppmuntra alla deltagare som är med fysiskt att ha egna datorer för att kunna samarbeta digitalt genom verktyg så som till exempel Miro.
  • Ta pauser ofta
    Uppmuntra till rörelse i pauserna!
  • To mute or not to mute?
    Att välja ”mute” behöver inte vara standard om miljön tillåter. Men det är artigt – om man är många!

”The basics

  • Testa tekniken innan
  • Videon bör var på för alla mötesdeltagare
  • Välj miljö med ljus/dagsljus och undvik motljus
  • Säkerställ att ljudet är bra, både för dig och för dina mötesdeltagare
  • Stäng av notiser på Teams/Outlook och tysta din mobil