Sök
  • Kontakt
  • Språk / Site

    Språk

    Våra siter

Arbetsplatsexperternas bästa tips för hybrida möten

Ljus, hållning och kläder – det är mycket att tänka på när man sitter framför webbkameran. Men spelar dessa saker egentligen någon roll? Coors arbetsplatsstrateger ger dig svaren.

Arbetsplatsstrategi och ledarskap | Coor

Hur fungerar hybridmöten optimalt?

Så här säger experterna:

  • Checka in och checka ut
    Det ger möjlighet för alla att ställa om och öka närvaron i mötet.
    ➝ Tips på incheckning: Hur mår jag idag, skala 1-5?
    ➝ Tips på utcheckning: Vad tar jag med mig från dagens möte?
  • Ett syfte och en agenda
    Lägg gärna till det i mötesinbjudan och om något ska förberedas inför mötet så alla vet vad som förväntas under mötet.
  • Bygg relation i mötet först
    Vänta med att dela en presentation, låt relationsbyggande få ta plats första minuterna.
  • Formulera och förankra spelregler
    Vid återkommande möten, t.ex. veckomöten eller teammöten, kom överens om spelregler kring vad som är viktigt för mötesdeltagarna så att alla känner tillhörighet och engagemang.
  • Alla ska synas i bild
    Använd bild från varje deltagares kamera eller dator, men använd enbart en ljudkälla om flera personer ringer in från samma rum.
  • Alla har en egen dator
    Uppmuntra alla deltagare som är med fysiskt att ha egna datorer för att kunna samarbeta digitalt genom verktyg så som till exempel Miro.
  • Ta pauser ofta
    Uppmuntra till rörelse i pauserna!
  • To mute or not to mute?
    Att välja ”mute” behöver inte vara standard om miljön tillåter. Men det är artigt – om man är många!

”The basics

  • Testa tekniken innan
  • Videon bör var på för alla mötesdeltagare
  • Välj miljö med ljus/dagsljus och undvik motljus
  • Säkerställ att ljudet är bra, både för dig och för dina mötesdeltagare
  • Stäng av notiser på Teams/Outlook och tysta din mobil