”Lokalvård är en tjänst som alla kan relatera till”

För lite mer än tio år sedan började Henriette Losman jobba på Coor i rollen som tjänsteutvecklare inom Lokalvård. Hon har en bred tjänst där hon får vara med och utbilda framtidens lokalvårdare och även se hur branschen utvecklas: ”Vi har väldigt många duktiga medarbetare hos oss och det känns väldigt roligt!”

Vad gör du i din roll som tjänsteutvecklare inom Lokalvården?

– Jag tar fram och utvecklar utbildningar, jag stöttar vid uppstarter och tittar på vad som händer i branschen. Vi testar en hel massa utrustning och det är väldigt spännande att få vara med på den resan och få bedöma vad som ska tas in till Coor. Det vi tar in är väl genomtänkt och vältestat och det ska också underlätta för driften.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Att träffa alla härliga människor! Jag tycker att det är jätteroligt att komma ut på en site och hjälpa kollegorna att göra saker på ett smartare sätt, eller annat sätt som ger ett bättre resultat. Min tjänst är så bred, den ena dagen är inte den andra lik. Jag gillar själva variationen. Sen är folk fortfarande så himla ”down to earth” inom lokalvården. Vi har väldigt många duktiga medarbetare hos oss och det känns väldigt roligt!

En vanlig missuppfattning som Henriette möter på är att många tror att vem som helst kan städa:

– Lokalvård är en tjänst som alla kan relatera till. Alla städar hemma på något sätt, därför tycker alla att dom är experter på det. Microfiberduken har funnits jättelänge, men folk förstår fortfarande inte hur den kan göra rent om man använder den på rätt sätt. Många tror att man alltid måste använda rengöringsmedel, och såklart behövs det. Men för daglig städning i en vanlig miljö kommer man långt med en fuktad microduk.

Du har varit på Coor i över tio år, vad är det som gör att du trivs så bra?

– Människorna en såklart en stor del, men att vi är innovativa på Coor är det som är grunden till att jag trivs så bra. Vi har ett öppet sinne och tänker konstant på hur vi kan jobba smartare, mer ergonomisk eller få en bättra ekonomi – men vi går sällan på kompromiss med kvalitet. Jag upplever att det inte spelar någon roll vem som till exempel står vid kopiatorn och har behov av hjälp. Alla hjälper alla. Det är klart att vi också har gränsdragningsytor om vem som gör vad, men vi har börjat lyfta på de här gränsdragningarna och börjat se fördelar med att hjälpa varandra. Där har vi kommit långt och det har också gynnat oss att jobba över gränserna.