”Det känns som att vi är en familj här”

Rebecca Norling utbildade sig till konstvetare och började jobba som museivärd på Västerås läns- och konstmuseum. Men efter en tid bytte hon inriktning och började jobba som receptionist på Coor.

Hösten 2021 började Rebecca jobba som receptionist på Coor. Det var då gruppchef Ann-Charlotte Öberg upptäckte Rebecca och ville ha med sig henne i sitt team. Redan då märkte Rebecca att det fanns möjlighet att utvecklas och växa på Coor.

Berätta om ditt jobb!

– Jag jobbar i vår helpdesk, ett sorts driftcenter. Där tar vi emot felanmälningar från våra kunder som vi registrerar i vårt affärssystem Maximo. Därefter skickar vi ärendet vidare till rätt utförandegrupp runt om i Sverige. Vi tar hand om registervård, fakturering och alla uppdrag som beställs. Vi följer ärendet från början till slut och ser till att allt faktureras till kund. Det är administrativt och väldigt varierande.

– Tidigare var vi en renodlad helpdesk som tog emot felanmälningar, så de kom ut till rätt instanser, men tack vare vår nya kund har vi utvecklats till ett driftcenter och fått ansvar för fakturering, vilket vi inte hade innan.

Sammanhållningen och respekten mellan kollegorna är två faktorer som gör att Rebecca trivs så bra på arbetsplatsen.

– I helpdesk är vi fem personer som hjälper och respekterar varandra. Man håller inte alltid med varandra men vi respekterar allas åsikter och lyssnar på varandra. Vi har en bra sammanhållning med kollegorna, men inte bara vi i helpdesk-rummet. Utan även med vaktmästarna, posten och fastighetsskötarna. Vi har väldigt kul med varandra och det känns som att vi är en familj här.

Utvecklingen på Coor har fortsatt sedan Rebecca sadlade om från receptionist till kundvärd.

– När jag var receptionist hade jag ingen tanke på att jag skulle sitta i helpdesk någon dag. Det administrativa tycker jag är väldigt kul. Utöver helpdesken är jag också superuser i vårt system Maximo. Jag nämnde för min chef att jag skulle tycka att det var intressant att lära mig mer och då fick jag den möjligheten. Det finns så många utbildningar på Coor, det är någonting jag verkligen uppskattar.

Finns det någon kollega du skulle vilja hylla?

– Alla mina kollegor är fantastiska och bra på olika sätt. Vi har olika styrkor och vi hjälper alltid varandra. Driftchef Anna Gustafsson jobbar inte i helpdesk men hon har blivit lite av en mentor för mig. Hon är väldigt kunnig i Maximo, och jag kan alltid fråga henne om jag har fastnat i något ärende eller system. Hon hjälper mig att lista ut hur jag ska tänka för att hitta en lösning.